تلاش سعودی‌های برای مقابله ترامپ با ایران

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، در حالی شنبه وارد ریاض خواهد شد که بدون شک استقبال گرم‌تری از وی در مقایسه با "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به عمل خواهد آمد. مقامات سعودی امید زیادی بسته‌اند تا حمایت ترامپ را برای مقابله با ایران و بهبود روابط دو جانبه به دست آورند.

ریاض به دنبال حصول اطمینان از این مسئله است که دولت ترامپ به موضع سرسخت خود علیه تهران ادامه خواهد داد. بنا به ادعای عربستان، ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه است و ریاض تلاش می‌کند دولت ترامپ را به سمت لفاظی‌های بیشتر و اقدامات بازدارنده علیه ایران ترغیب کند.

روابط ریاض- واشنگتن از زمانیکه اوباما تصمیم گرفت نیروهای نظامی آمریکا را از خاورمیانه خارج کرده و تعامل سازنده‌ای را با ایران (در ارتباط با موضوع هسته‌ای) در پیش بگیرد، رو به سردی گذاشت. اوباما حتی به رغم اصرار ریاض، حاضر نشد اقدامی مستقیم علیه "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، انجام دهد.

اما اکنون مقامات سعودی امید بسیاری به اقدامات تند و ضربتی ترامپ بسته‌اند. ریاض همچنین تلاش می‌کند با تقویت همکاری‌های تجاری میان دو کشور، در مسیر دستیابی به اهداف "چشم‌انداز 2030" که سررسید تاریخ اصلاحات اقتصادی و اجتماعی این کشور است، گام بردارد.

ترامپ نخستین سفر خارجی خود را در مقام رئیس جمهور آمریکا به عربستان انتخاب کرده است. این موضوع حاوی پیام روشنی مبنی بر تلاش واشنگتن برای تقویت همکاری‌ها با ریاض است و اینکه آمریکا در کنار عربستان ایستاده و آن را رها نمی‌کند.

عربستان امیدوار است ترامپ همچنان بر نظر خود درباره لغو توافق هسته‌ای ایران پابرجا باشد و اقدامی قاطع دربرابر آزمایشات موشکی این کشور انجام دهد.

گفتنی است ترامپ پس از ترک عربستان راهی فلسطین اشغالی خواهد شد تا به گفته رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا، به ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای علیه ایران کمک کند.