وحشت سعودی ها از انتخابات ایران

«رابرت فیسک» نویسنده و روزنامه نگار در حوزه مسائل خاورمیانه در مقاله ای که روز شنبه در روزنامه انگلیسی زبان «ایندیپندنت» انتشار یافت، می نویسد: «مقامات سعودی از اینکه یک ایرانی در یک انتخابات آزاد به پیروزی رسیده است، به وحشت خواهند افتاد؛ انتخاباتی که تقریباً هیچ یک از ۵۰ دیکتاتوری که برای دیدار با ترامپ در ریاض گردهم آمده اند، جرأت برگزاری آن را نخواهند داشت».

وی در ادامه می نویسد: «بنابراین، این یک پیروزی خوب برای دولت ایران- و جمعیت عظیم جوانان آن- است و یک پیروزی بد برای دولت ترامپ. زیرا مردی که توافق هسته ای ایران با آمریکا را امضاء کرده است و به برقراری جامعه مدنی در کشور خود باور دارد، ۵۷ درصد آراء (۲۳.۵ میلیون رأی از مجموع ۴۱ میلیون رأی) را از آن خود ساخت».

این خبرنگار و کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه مقاله خود متذکر شد که «به محض اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، ما شاهد بروز تضادی آشکار میان این انتخابات با دیکتاتورها و مستبدانی هستیم که برای ادای احترام به ترامپ در ریاض گردهم آمده اند. به استثنای لبنان، تونس و پاکستان؛ تقریباً هر رهبر مسلمانی که در عربستان سعودی حضور یافته است، دموکراسی را یک شوخی یا یک کار بیهوده و نامربوط قلمداد می کند. آنها در ریاض گرد هم آمده اند تا عطش و اشتیاق عربستان سعودی برای راه اندازی یک جنگ علیه ایران و متحدانش را تشدید نمایند. به همین دلیل است که سعودیها از اینکه یک ایرانی خردمند در انتخاباتی آزاد به پیروزی رسیده است، به وحشت خواهند افتاد؛ انتخاباتی که هیچ کدام از این ۵۰ دیکتاتوری که برای دیدار با ترامپ در ریاض گرد آمده اند، جرأت برگزاری آن را نخواهند داشت».

رابرت فیسک در بخشی دیگر از مقاله خود با اشاره به نرخ مشارکت ۷۰ درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ (در مقایسه با مشارکت اسفبار ۵۸ درصدی مردم آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶)، ایرانیان را مردمی آگاه به امور سیاسی و علاقمند و مصمم در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کند.