«دونالد ترامپ» به اِعمال فشار بر مقامات تهران ادامه خواهد داد
به نقل از رویترز، برخی از مقامات پیشین آمریکا و تحلیل گران سیاسی می گویند که انتخاب مجدد  «حسن روحانی» به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ایران احتمالاً در دیدگاه شکاکانه و تردید آمیز دولت ترامپ نسبت به مقامات تهران تغییری ایجاد نخواهد کرد.

دکتر حسن روحانی که وزیر خارجه کابینه وی- محمدجواد ظریف- در سال ۲۰۱۵ بر سر برنامه هسته ای ایران به یک توافق بین المللی دست یافت؛ در انتخابات ۲۹ اردیبهشت (۱۹ ماه مه) با کسب ۵۷ درصد آراء به پیروزی رسید.

تحلیلگران می گویند که دولت دونالد ترامپ احتمالاً درصدد آن است که به اعمال فشار بر ایران بر سر برنامه تسلیحاتی این کشور و آنچه که به زعم مقامات واشنگتن، اقدامات بی ثبات کننده تهران در منطقه خاورمیانه خوانده می شود، ادامه دهد.

«رائول مارک گرچت» از اعضای ارشد بنیاد محافظه کار «دفاع از دموکراسی» و یکی از کارشناسان سابق CIA در حوزه ایران، در این باره گفت: «من فکر می کنم که دولت ترامپ بر سر این موضوع (برنامه تسلیحاتی ایران) همچنان ثابت قدم باقی بماند. بنابراین من (در سیاست واشنگتن در قبال ایران) انتظار هیچ تغییری را ندارم».

گفتنی است که علی رغم انعقاد توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) مقامات واشنگتن با تکرار ادعاهای واهی خود، ایران را همچنان «یک دولت حامی تروریسم» می دانند.

دولت ترامپ که هم اکنون برای دیدار از اصلی ترین رقبای منطقه ای ایران- عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی- در منطقه خاورمیانه بسر می برد، تاکنون هیچگونه واکنشی نسبت به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران نشان نداده است.  

واشنگتن مدعی است که حمایت تهران از «بشار اسد» در جنگ داخلی سوریه، نیروهای انصارالله در یمن و حزب الله لبنان باعث برهم خوردن ثبات در منطقه خاورمیانه شده است.

این درحالی است که «احمد مجیدیار» کارشناس مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن، پیش بینی می کند که تنشها میان آمریکا و ایران بر سر عراق و سوریه افزایش یابد.

وی در این باره گفت: «واشنگتن و تهران در مقابله با گروه تروریستی داعش متحدان دوفاکتو (بالفعل) به شمار می روند. اما اکنون که داعش در آستانه شکست قرار دارد، ما شاهد بروز علائم تنش در میان شبه نظامیان تحت حمایت ایران و نیروهای نظامی آمریکا هستیم».

«کریم سجادپور» پژوهشگر ایرانی در «بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل» در واشنگتن می گوید: «زمانی که فردی همچون جواد ظریف در سمت وزیر امور خارجه فعالیت کند، منزوی ساختن ایران در سطح بین المللی امری بسیار دشوار خواهد بود».

وی در ادامه افزود که وضع تحریمهای جدید علیه ایران آخرین چیزی است که مقامات پکن به آن تن خواهند داد.