جزئیات تماس تلفنی پوتین و روحانی

 حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز شنبه در تماس تلفنی رییس جمهور روسیه با وی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاریها با همسایگان خود و از جمله روسیه استقبال می کند، گفت: ایران مصمم تر از گذشته آماده  تقویت همکاری  های دوجانبه و منطقه ای با کشور روسیه است و در آینده پیش رو، شاهد همکاری های بسیار نزدیکتری میان دو کشور خواهیم بود.

رییس جمهور با تشکر از تبریک رییس جمهور روسیه و با اشاره به روند رو به توسعه روابط اقتصادی دو کشور طی سال های اخیر، گفت: این روند رو به رشد روابط نشان دهنده اراده دو کشور برای توسعه همکاری ها بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری است و تهران از توسعه همکاری های فی مابین در پروژه های مهم زیرساختی و صنعتی و تقویت روابط در حوزه های انرژی و بانکی حمایت می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه تهران به تعهدات خود در اجرای برجام، تا زمانی که دیگر طرف ها نیز به تعهداتشان عمل کنند، پایبند است، افزود: همکاری های روسیه در اجرای برجام و همکاری در زمینه هسته ای بین دو کشور مورد استقبال ما است و تهران آماده اجرایی و عملیاتی کردن توافقات هسته ای خود با روسیه می باشد.

رییس جمهور در ادامه به همکاری های مشترک سه جانبه و همچنین توسعه تعاملات درسطح کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و اظهار داشت: این همکاری ها باید همسو با منافع ملتها و تقویت صلح و ثبات منطقه، بیش از پیش توسعه یابد.

روحانی همچنین به همکاری های تهران و مسکو در حوزه تقویت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم بویژه در سوریه اشاره کرد و گفت: تقویت این همکاری ها در سوریه بسیار با اهمیت است و ما از تداوم همکاری های سه جانبه میان ایران، روسیه و سوریه استقبال می کنیم و مصمم به ادامه آن هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران از تعاملات سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای حفظ آتش بس در سوریه تحت هدایت سازمان ملل متحد ، حمایت می کند، افزود: برخی از فعالیتهای کشورها از جمله دولت جدید آمریکا و عربستان موجب پیچیده تر شدن اوضاع منطقه است.

روحانی تصریح کرد: همه کشورها باید برای یک مبارزه واقعی با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه بسیج شوند.

رییس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی مجدد دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهارداشت: نتایج رای گیری در ایران حکایت از حمایت وسیع و صریح ایرانیان از اقدامات اقتصادی و اجتماعی جنابعالی و برنامه های منطقه ای و بین المللی شما دارد.

پوتین اظهارداشت: روسیه مصمم است که روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها بیش از پیش گسترش دهد و ما برای توسعه همکاری ها با تهران ارزش والایی قائل هستیم.

وی همچنین به ضرورت پایبندی به برجام و همکاریهای تهران و مسکو در حوزه انرژی هسته ای اشاره کرد و اظهارداشت: روسیه پایبند توافقات بین المللی تحت سرپرستی سازمان ملل متحد می باشد. همکاری های تهران – مسکو در این زمینه، براساس حقوق بین الملل و اعتماد بالای دو کشور به یکدیگر گسترش می یابد.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه تماس های تنگاتنگ ما در حوزه های مسایل مختلف همچنان ادامه خواهد یافت، گفت: اقدامات تجاوزگرانه برخی کشورها در سوریه مورد نگرانی ما است.

وی اظهارداشت: ما همیشه تاکید داریم که حضور روسیه و ایران در سوریه براساس دعوت دولت قانونی این کشور و در چارچوب موازین حقوق بین المللی است و به تلاش ها و همکاری های خود برای تقویت صلح و ثبات در منطقه و سوریه ادامه خواهیم داد.