نظر استراتژیست آمریکایی درباره ظریف+ عکس

مارک دوبوویتس (یکی از استراتژیست‌های اصلی آمریکا برای تحریم ایران) با اشاره به یادداشت اخیر ظریف در نیویورک تایمز در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی افزود: برایم نیست دیگران در موردش چه می گویند ولی ظریف حرفه‌ای ترین مبلغ نسل ماست. نیویورک تایمز یک استاد را نمایان کرده است.

 هفته گذشته یکی از بزرگترین قراردادهای نظامی بین آمریکا و عربستان سعودی به ارزش 110 میلیارد دلار امضا شد که این مبلغ تا سقف 350میلیارد دلار و در بازه زمانی 10 ساله قابل افزایش است.

ظریف درخصوص این قرارداد نظامی در مقاله ای در نیویورک تایمز نوشت: در خوشبینانه ترین حالت، آقای ترامپ مشغول اخاذی و دوشیدن همسایگان سعودی ماست، آن هم از پولی که در واقع قادر به پرداخت آن نیستند.

به گفته ظریف در بدبینانه ترین حالت هم، وی آمریکا را به مزدور سعودی ها در خاورمیانه تبدیل خواهد کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی درخصوص پیامدهای منطقه ای این توافق نیز گفت:حکام مستبد منطقه این حس را پیدا کرده اند که یک چک سفید امضا گرفته اند تا تمامی اعتراضات مسالمت آمیز باقیمانده را سرکوب کنند.

وزیر امورخارجه در این مقاله تصریح کرد:آنچه آقای ترامپ 'انبوه تجهیزات نظامی زیبا' خواند، مردابی را که گنداب تروریسم و افراطی گری ستیزه جویانه ایجاد کرده اند، تخلیه نخواهد کرد.

ظریف درخصوص هدایای پادشاه سعودی به ترامپ هم گفت: نه «زنجیرهای طلا» و نه «گوی های درخشان» یک راه حل جادویی برای چالش های اجتماعی- اقتصادی و سیاسی که منشا افراط گرایی هستند، ارائه نمی کنند.