یوسف بن علوی: روابط عمان با ایران، بسیار قوی است

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه سلطان‌نشین عمان، در گفتگویی اختصاصی با برنامه «بلا قیود» (بدون محدودیت) شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی در پاسخ به سئوالی درباره پیوستن ناگهانی کشورش به آنچه که ائتلاف اسلامی خوانده می‌شود، اظهار داشت: «پیوستن یا نپیوستن ما به چنین ائتلافی موضوع چندان عجیبی نیست، از زمانی که عربستان تشکیل این ائتلاف را اعلام کرد و کشورهای اسلامی را برای پیوستن بدان ترغیب نمود تا به امروز مسائل مختلفی رخ داده است. این اتفاقات در روزهای آغازین تشکیل این ائتلاف وجود نداشت، البته ما در روزهای آغازین تشکیل ائتلاف هم اعتراضی به آن نداشتیم و حتی حق اعتراض هم برای خود قائل نبودیم. حتی ما از تشکیل چنین تجمعی استقبال کرده بودیم، اما روزها و ماه‌ها گذشت و به این نتیجه رسیدیم که وجود برخی مشکلات، نیاز به چنین ائتلافی را آشکار ساخته است.»

 

مجری بی‌بی‌سی عربی پرسید: چرا کشور شما به ائتلاف زیر نظر عربستان در یمن نپیوست، اما به ائتلاف اسلامی پیوست در شرایطی که به نظر می‌رسد این دو ائتلاف- دست کم از نظر عربستان- مکمل همدیگرند، به ویژه اینکه ائتلاف زیر نظر عربستان در یمن به عنوان تجمعی تلقی می‌شود که هدف اساسیش محدود کردن توانایی ایران در منطقه است ضمن اینکه درباره ائتلاف اسلامی هم گفته می‌شود در واقع ائتلافی علیه ایران است؟
یوسف بن علوی در پاسخ گفت: ممکن است آنچه که بدان اشاره کرده‌اید از نگاه بسیاری از کارشناسان درست باشد، اما واقعیت این است که این ائتلاف تلاش برای حفاظت از امنیت و ثبات، برای همکاری میان کشورهای منطقه و جذب کمک کشورهای نزدیک به کشورهای منطقه و آن دسته از کشورهایی است که به نوعی در منطقه منافعی دارند. این ائتلاف علیه هیچ کشوری نیست، بلکه ائتلافی علیه تروریسم است.

 

بن علوی درباره تعریف مسقط از تروریسم گفت: آنچه بیش از همه معروف و ملموس است گروه‌ها و نیروهایی هستند که در منطقه به وجود آمده‌اند و با ثبات و امنیت منطقه دشمنی می‌کنند. مثلا در عراق داعش حضور دارد، در افغانستان القاعده حضور دارد. در واقع این گروه‌ها به بخشی از تحولات منطقه‌ای تبدیل شده‌اند چنین تعریفی وجه مشترک بسیاری از کشورهاست، اما سیاست‌های سلطان‌نشین عمان این است که خود را از درگیری‌های منطقه دور نگه دارد؛ با این حال آماده‌ایم تا در راه حل‌ها برای مشکلات، سهیم باشیم.

 

وی افزود: معتقدم در حال حاضر مسائلی که منجر به نگرانی در منطقه شده است در حال آشکار شدن و شفافیت است، حتی در موضوع یمن نیز ما با برادرانمان در حوزه خلیج (فارس) درباره چگونگی بهبود شرایط این کشور در حال رایزنی هستیم تا این کشور به کشوری امن و باثبات تبدیل شود.

 

مجری بی‌بی‌سی عربی پرسد: به چهار محور اختلافی میان عمان با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) باز می‌گردیم، تبدیل شورای همکاری خلیج (فارس) از حالت همکاری به اتحادیه کشورهای خلیج (فارس)، موضوع یمن، موضوع سوریه و پرونده هسته‌ای ایران این چهار محورند. اما در موضوع یمن آیا مسقط می‌پذیرد تا میانجی دو طرف اصلی در این کشور باشد؟
وزیر خارجه عمان در پاسخ گفت: ما در این موضوع به هر دو طرف در یمن نگاه یکسانی داریم، اما مسقط هم برای خود دیدگاهی دارد، فاصله مساوی ما در میان دو طرف درگیری در یمن، گاه بر اساس نگاه هر یک از دو طرف به موضوعات مهمی چون توقف جنگ، بازگرداندن ثبات، حل مسالمت‌آمیز اختلافات به گونه‌ای که دست کم کف حقوق مردم یمن مراعات شود کم یا زیاد می‌شود.

 

مجری بی‌بی‌سی عربی در ادامه این مصاحبه پرسید: ایران نگاه خاصی به سلطان‌نشین عمان دارد، مسقط در مذاکرات غیرعلنی ایران با گروه 1+5 نقش میانجی را ایفا کرده بود، آیا این خبر درست است؟ 
بن علوی در پاسخ گفت: مراحلی از مذاکرات ایران و 1+5 علنی و مراحلی هم غیرعلنی بود.

 

مجری گفت: چرا میانجیگری سری؟ 
وزیر خارجه عمان تاکید کرد: نگفتم سری بلکه گفتم غیرعلنی، زیرا دو طرف سال‌ها با هم دیدار نداشتند، میانشان مشکلات پیچیده و اختلافات عمیقی بود. اختلافاتی که می‌گویم در حد اختلافات خفیف میان یک فرد با همسایه‌اش نبود که بتوان با یک نشست آن را حل کرد. 

 

مجری بی‌بی‌سی پرسید: آیا این حرکت شما با سیاست پرهیز مسقط از ورود به برخی اختلافات در تضاد نیست؟
یوسف بن علوی در پاسخ گفت: سیاست ما در پرهیز از ورود به برخی مشکلات، زمانی است که ورود به این حیطه اقدامی منفی تلقی شود، جانبداری منفی در سیاست ما جایی ندارد، اما سلطان‌نشین عمان نیز در این موضوع منافع اساسی داشت.

 

مجری پرسید: منافع شما چه بود؟
وزیر خارجه عمارات گفت: ما بخشی از این منطقه هستیم و خواستار امنیت و ثبات منطقه‌ایم، نمی‌خواهیم منطقه بیش از این با بحران و جنگ روبرو شود.

 

مجری سوال کرد: برخی از کشورهای شورای همکاری اگر چه در آغاز، از توافق هسته‌ای میان ایران و غرب استقبال کرده بودند، سپس مدعی شدند آمریکا کشورهای حوزه خلیج (فارس) را رها کرده است، و چه بسا توافقی که با ایران شد در میان مدت و بلند مدت به زیان آمریکا تمام شود؟ 
بن علوی در پاسخ گفت: آنچه که ما می‌دانیم، اظهارات شما را تایید نمی‌کند، ما می‌دانیم روابط دوجانبه و جمعی منطقه با آمریکا بسیار قوی است و حتی ممکن است بتوان مدعی شد این روابط از روابط آمریکا با ناتو هم قوی تر است. 

 

مجری بی‌بی‌سی عربی سوال کرد: در موضوع یمن اظهار داشتید، آماده‌اید درباره تردیدهای عربستان، مبنی بر اینکه مسقط در برابر «قاچاق سلاح از ایران به یمن» چشم‌هایش را فرو بسته است، توضیح دهید، آیا چنین درخواستی را به صورت رسمی به عربستان داده‌اید؟
یوسف بن علوی خاطرنشان کرد: آنچه را که گفتید از اساس درست نیست، چنین اتهام‌های مطرح شده است، اما این اتهام ها اصلا درست نیست. البته در نشست‌های شورای همکاری خلیج (فارس) چنین اتهاماتی مطرح نشد، اما ما در این باره با دوستانمان در عربستان، آمریکا و انگلیس صحبت کرده و به آنان گفته‌ایم که چنین اتهام هایی نادرست است. برخی تلاش می‌کنند با تهیه چنین گزارش‌های بی‌اساسی، منافع شخصی خود را تامین کنند، 

 

بن علوی در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره دیدار خود  با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در سال 2015 گفت: سوریه کشور عربی است و ما روابطمان را با دمشق قطع نکرده‌ایم. اگر استناد شما به خروج سوریه از اتحادیه عرب باشد، باید بگویم این موضوع به معنی اخراج سوریه از این اتحادیه نیست، بلکه عضویت دمشق در اتحادیه عرب تعلیق شده است و اگر شرایط مهیا شود بار دیگر به اتحادیه عرب باز می‌گردد.

 

یوسف بن علوی درباره مسئله پیوستن عمان به اتحادیه کشورهای عربی منطقه گفت: الحاق ما به این ائتلاف به روابط ما با برخی کشورها ارتباطی ندارد، روابط ما با ایران تا هم‌اکنون که با شما صحبت می‌کنم، قوی‌ترین روابط است، ما از زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران تا به الان با این کشور اتفاق نظر داریم، روابط ما بر اساس محبت، دوستی و همکاری دوجانبه است و هم زمان در برخی مسائل اختلاف دیدگاه هم داریم. 

 

وی در ادامه افزود: ما توجهی به برخی اختلافات میان عربستان و ایران نداریم، معتقدیم نه اختلافات عربستان با ایران دائمی است و نه اختلافات ایران با عربستان همیشگی است، اختلافات عقیده میان این دو کشور بارها آشکار و پس از مدتی حل شد، طبیعی است که کشوری با کشور دیگر در روند تعامل با اتفاقات و تحولات منطقه‌ای اختلاف نظر داشته باشد.