خواست تهران از سازمان ملل درباره حمله تروریستی

 در این نامه که روز پنجشنبه صادرشد، آمده است: در هفدهم خرداد 1396 2 گروه تبهکار و تروریستی داعشی، مسلح به سلاح خودکار، نارنجک و جلیقه‌های انتحاری، به مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حمله کرده و با تیراندازی کور به اطراف و منفجر کردن جلیقه‌های انتحاری موجب شهادت 17 انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از 50نفر شد.

وی تصریح کرد، این حملات تروریستی شنیع که نظایر آن در بسیاری از شهرهای دیگر در سراسر جهان اتفاق افتاده، در زمانی به وقوع پیوسته است که منطقه ما همچنان دستخوش بی ثباتی و تلاطم است و این وضعیت نتیجه سال‌ها تلاش برای صدور ایدئولوژی رادیکال تکفیری و تامین مالی گروه‌های افراطی از قبیل داعش، القاعده و امثال آن هاست که از این ایدئولوژی پیروی می‌کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود، این که مجلس شورای اسلامی یکی از اهداف این حمله تروریستی بوده، خود گواهی مهم و آشکار بر این واقعیت است که حامیان ایدئولوژی تکفیری، بیش از هر چیزی از دموکراسی و انتخابات نفرت دارند و این حمله به فاصله 2 هفته از انتخابات رقابتی و پرشور ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا اتفاق افتاد که در آن بیش از 71 درصد از مردم ایران مشارکت کردند.

خوشرو اظهار داشت، در کمال تاسف کسانی که همواره منشاء این ایدئولوژی افراطی بوده‌اند، اخیرا با انعقاد قرادادهای بی سابقه تاریخی، چراغ سبز و مشوق‌هایی را دریافت کرده‌اند و تصادفی نیست که درست بعد از این معامله، وضعیت در منطقه بدتر شده، یعنی اختلافات کشورها افزایش یافته، حملات تروریستی چند برابر شده و سرکوب‌های داخلی شدت یافته است.

وی افزود، حملات تروریستی تهران در حالی اتقاق افتاد که وزیر دفاع عربستان در تاریخ 12 اردیبهشت 1396 ضمن رد گفت و گو با ایران، در تهدیدی تمام عیار تاکید کرده بود که «ما خواهیم کوشید که جنگ را به زمین آنها یعنی داخل ایران ببریم» و علاوه بر این تعجب آور نبود که وزیر امورخارجه سعودی ساعاتی قبل از این حمله گفته بود که «ایران باید تنبیه شود».

خوشرو تصریح کرد، اینجانب در نامه قبلی خود که در 14 اردیبهشت 1396 به شورای امنیت ارسال کردم، نسبت به سیاست‌های غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و بدخواهانه عربستان سعودی در حمایت و تامین مالی گروه های افراطی و ماجراجویی‌های کوته‌نظرانه و شکست خورده این کشور در منطقه هشدار داده بودم، اقداماتی که در تناقض آشکار با اهداف و اصول منشور ملل متحد است.

وی افزود، در پی حملات تروریستی در روز 17 خرداد، از جامعه بین‌المللی و بویژه شورای امنیت می‌خواهم که با جدیت، چنین رهیافت خطرناکی در قبال امنیت منطقه و نتایج هولناک آن را مورد توجه قرار دهد و در مقابله با افراطی‌گری، خشونت‌آمیز از هیچ اقدامی فروگذار نکند.