بنابر اعلام شركت مخابرات ايران، در ايام حج سال گذشته، هر زائر ايراني بهطور ميانگين ۲۰۳ دقيقه مكالمه انجام داد كه عليرغم كاهش تقريبا ۵۰ درصدي تعداد زائران سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷، ميزان استفاده از ارتباطات حدود ۳۰ درصد افزايش يافته بود.
همچنین در ایام حج سال گذشته ۱۸۴ مورد مراجعه حضوری حجاج برای قطع سیم‌کارت مفقودی و سرقتی و ۱۳۲ مورد مراجعه برای دریافت سیم‌کارت جدید، به دفتر تیم وزارت ارتباطات در مکه و مدینه انجام شده بود.
به گزارش افکار به نقل از فارس، در همین رابطه بیان نکاتی در مورد استفاده از تلفن همراه و راه‌های کم‌هزینه برای ارتباط با حجاج در این ایام، خالی از لطف نیست.

* بهترین روش تماس با حجاج، اول اپراتور تلفنی، سپس تماس از ایران

به گزارش فارس، تعرفه رومینگ در تمامی اپراتورهای عربستان، برای تماس دریافتی ۱۶۷ تومان و برای تماس با ایران ۲۵۵۶ تومان است و اگر شخصی با تلفن همراه خود با سیم‌کارت‌ یا تلفن ثابت عربستان تماس بگیرد به ازای هر دقیقه ۹۴۱ تومان پرداخت خواهد کرد.
بنابراعلام مسئولان شرکت مخابرات ایران، بهترین روش‌ برای تماس با حجاج در درجه‌ نخست برقرای ارتباط تلفنی از طریق اپراتور و سپس تماس توسط تلفن ثابت از ایران به کشور عربستان است.
به این ترتیب در حالی که هزینه تماس از خط همراه ایرانی در عربستان به ایران به ازای هر دقیقه ۲۵۵۶ تومان است؛ تماس از خط ثابت یا همراه در ایران، با خط همراه ایرانی فعال در عربستان به ازای هر دقیقه ۴۴ تومان برای تماس‌گیرنده در ایران و ۱۶۷ تومان برای دارنده مخاطب تماس هزینه خواهد داشت.
همچنین هزینه ارسال هر پیامک نیز ۴۳۰ تومان است.
هزینه تماس دو تلفن‌همراه ایرانی با هم، در عربستان به صورت رومینگ محاسبه می‌شود که برای تماس‌گیرنده ۲۵۵۶ تومان و برای مخاطب تماس ۱۶۷ تومان است.

* مفقودی سیم‌کارت به سرعت اطلاع داده شود

با توجه به هزینه بالای سرویس رومینگ، مفقود شدن، سرقت و سوءاستفاده‌های احتمالی از تلفن همراه می‌تواند خسارت سنگینی را به دارنده سیم‌کارت تحمیل کند، بنابراین به زائران توصیه می‌شود حدالمقدور از همراه داشتن تلفن همراه در مکان‌های شلوغ اجتناب کنند.
همچنین توصیه می‌شود در صورت مفقود شدن سیم‌کارت در عربستان، هر چه سریعتر با مراجعه دفاتر امور مشترکان همراه اول در مکه و مدینه برای قطع سیم‌کارت مفقودی اقدام کنند.
در صورت تمایل زائر نیز، امکان صدور سیم‌کارت جدید، با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر و در مدت کوتاه امکان‌پذیر است.

* رومینگ به محض شماره‌گیری ۰۰۹۸ محاسبه می‌شود

به گزارش فارس، هزینه رومینگ با شماره‌گیری ۰۰۹۸ محاسبه خواهد شد و بنابراین هزینه‌ تماس‌های بدون پاسخ، شماره‌گیری اشتباه و شنیدن پیغام‌های صوتی رایج شبکه مانند " مشترک مورد نظر مشغول مکالمه است؛ مشترک مورد نظر در دسترس نیست " به صورت رومینگ محاسبه و اخذ می‌شود.

* از قطع شدن مکالمه اطمینان حاصل کنید

براساس پیش‌فرض تعریف شده در شبکه تلفن همراه ایران، اگر مشترکی تلفن همراه خود را بعد از مکالمه قطع نکند، ارتباط حداکثر پس از ۵۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه قطع خواهد شد؛ اما در کشور عربستان اینگونه نیست و ممکن است این ارتباط تا چندین ساعت برقرار باشد و در نتیجه مشترک هزینه بسیار زیادی را متحمل خواهد شد.
در صورت افزایش کارکرد بیش از ۲۰۰ دلار تلفن‌همراه، شرکت ارتباطات سیار مجاز به قطع تلفن همراه است.

*زائران اعتباری ایرانسلی‌

براساس این گزارش، شرکت ایرانسل برای زائران امسال، تمهیداتی از جمله تخفیف در برقراری تماس و ارائه سرویس رومینگ با قابلیت استفاده از GPRS را فراهم کرده است که بهتر است مشترکان ایرانسل پیش از خروج از کشور این سرویس را فعال کنند.
زائران دارنده سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل باید، بیست و چهار ساعت پیش از خروج از کشور، با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۱۱۱* از خط ایرانسل خود، سرویس رومینگ همراه با GPRS را فعال کنند.
همچنین مشترکان این اپراتور می‌توانند پس از ورود به عربستان و انتخاب اپراتور STC با نام تجاری Al Jawal از تخفیف در برقراری تماس‌ها از طریق این شبکه نیز استفاده کنند.
در ایام حج، نماینده خدمات مشتریان ایرانسل در کشور عربستان در بعثه مقام معظم رهبری خواهد بود.

* زائران اعتباری همراه اول

بنابراین گزارش، شرکت ارتباطات سیار نیز امسال برای سیم‌کارت‌های اعتباری خود سرویس رومینگ کم هزینه را ارائه کرده است.
براساس این گزارش، مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری باید قبل از شماره مقصد، کد *۱۹۹* را وارد نموده و در انتهای شماره مقصد، علامت # را وارد و با فشار دادن علامت(دکمه) سبز گوشی شماره گیری کنند.
پس از شماره گیری به روش مذکور، در فاصله زمانی کوتاهی(۱۰ الی ۱۵ ثانیه) گوشی تلفن همراه مشترک زنگ می خورد که با پاسخ به این تماس ارتباط برقرار می‌شود و چنانچه مشترک قبل از شماره مورد نظر، کد *۱۹۹* را وارد نکند، هزینه رومینگ با تعرفه عادی محاسبه می‌شود.
هزینه تماس‌های دریافتی ۱۶۶تومان و هزینه ارسال پیامک ۴۳۰ تومان است که با استفاده از این سرویس، هزینه تماس‌های داخلی در آن کشور، از ۹۴۱ تومان به ۵۰۰ تومان و هزینه تماس با ایران، از ۲۵۵۶ تومان به ۵۰۰ تومان کاهش می یابد.