محمد مجيدينژاد گفت: زلزله در كلانشهر تهران توسط بسياري از دستگاههاي اجرايي بررسي و كارشناسي شده است ولي اين تحقيقات نتايج كاملي از وقوع زلزله در اين شهر حادثه خيز نبوده و نيست.

به گزارش افکار به نقل از فارس، وی افزود: ارائه خدمات امداد و نجات در ایام زلزله به شهر تهران غیر قابل تصور است و تعداد آسیب‌دیدگان احتمالی، ‌ تعداد منازل تخریب شده، تعداد مصدومین و نیازمندان سناریویی بسیار پرخطر برای پایتخت‌ نشینان محسوب می‌شود ولی متأسفانه خطر زلزله تهران هنوز کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.

مجیدی نژاد تصریح کرد: پایتخت نشینان باید آگاه باشند که خطر «زلزله تهران» وجود دارد و قابل نفی نیست و باید مسئله پیشگیری که همیشه نادیده گرفته شده است باید هر چه سریعتر لحاظ شود.

وی اظهار داشت: پس از رخ دادن زلزله، خطر‌هایی نظیر وقوع آتش‌سوزی به علت آسیب‌دیدگی تأسیسات برق و گاز احتمال دارد؛ در نتیجه از هم‌اکنون ایمنی اینگونه تأسیسات و شیر‌های اصلی آن را شهروندان بررسی کنند و نواقص آن را برطرف کنند.

کارشناس و مسئول آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر‌ تصریح کرد: اجرای دستورالعمل‌های مربوط به قطع جریان آب، برق، گاز و سایر امکانات خدماتی را شهروندان در منازل خود باید فرا گیرند و در این راستا باید این موارد را به اعضای خانواده خود نیز آموزش دهند.

مجیدی نژاد در پاسخ به این پرسش که شهروندان آپارتمان نشین چه اقداماتی را در زمان وقوع زلزله باید انجام دهند، گفت: در صورتی که شهروندان در مجتمع‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند به طور حتم باید محل فیوز خانه خود را به نام خود مشخص کنند و نحوه قطع و وصل آن را بیاموزند و به دیگران نیز آموزش دهند.

وی افزود: گاهی اوقات با وجود مقاومت کافی ساختمان در برابر وقوع زلزله، سقوط، ‌ پرتاب شدن و جا به‌ جایی وسایل داخل ساختمان ممکن است ایجاد خطر کند به همین علت باید این وسایل را در جای مناسب نصب و محکم شود.

مجیدی نژاد تصریح کرد: وسایل سنگین مانند کتاب‌ها، ‌ گلدان‌های آویز و لوستر‌ها هنگام زلزله ممکن است سقوط کنند که باید این وسایل در محل خود محکم شود.

وی افزود: اشیاء بزرگ و سنگین در قفسه‌های پایین قرار داده شود و قفسه‌ها را نیز باید به دیوار متصل شود.

مجیدی نژاد خاطرنشان کرد: شهروندان باید اشیایی مانند کولر و گلدان‌های پشت پنجره را که در قسمت خارجی ساختمان قرار دارند را در جای مناسب قرار دهند یا در جایی ثابت نگهداری شود.