ظریف: تهدید هیچگاه منجر به نتیجه نشده و کاری را از پیش نخواهد برد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در پنل اول اسلو فروم طی سخنانی اظهار داشت: هیچگونه راهی برای حل مشکلات از طریق اعمال فشار و تحریم دیگر کشورها وجود ندارد و تنها راه گفتگو و حل اختلافات به شیوه دوستانه و مسالمت آمیز است و راهکار حاصل جمع صفر جوابگو نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از همسایگان خود درخواست می کنیم که مشکلات خود را از طریق گفتگو و در عین حال دوستانه حل کنند. فشار، تحریک کردن دیگران و تهدید هیچگاه منجر به نتیجه نشده و کاری را از پیش نخواهد برد.

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که تمامی کشورها می بایست در مذاکره و همکاریهای منطقه ای دخیل شوند.

در این نشست جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در سخنانی گفت: ما در حال حاضر در دنیای پیچیده ای قرار داشته و همه مسئولیت داریم که برای ایجاد صلح در جهان تلاش کنیم.

وی افزود: وظیفه مهم ما این است که چگونه کشورها را مجاب به حفظ صلح در جهان کنیم و چنانچه همه کشورها در مسیر صحیح حرکت کنند، می توان به نتیجه رسید.

در ادامه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اظهار داشت: راه حل سیاسی نیازمند مصالحه است و راهکار مناقشه، منجر به نتیجه ای مشخص نخواهد شد و باید با هر گونه راه حلهای مناقشه زا در اختلافات سیاسی مقابله کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: اروپا با آمریکا و یا بدون آن کشور برجام را اجراء خواهد کرد.

وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت مسلمانان در آسیا و آفریقا برای ایجاد توازن و پیشبرد صلح در مناطق بحرانی جهان شد.

رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی هم طی سخنانی گفت: ما در منطقه آسه آن با چالشها و مشکلات مختلفی روبرو هستیم. اندونزی نیز با تهدیدات تروریستی مواجه است.

وی افزود: اسلام با دموکراسی می تواند سازگاری داشته باشد و این موضوعی است که ما در اندونزی آن را ایجاد کرده ایم.

وزیر خارجه اندونزی خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید از ابزار زور و قدرت در اختلافات سیاسی استفاده کرد و می بایست به قوانین و اصول حقوقی بین الملل احترام گذاشت. علیرغم وجود اختلاف و تنش در بین کشورها ولی با این وجود صلح دست یافتنی است.