به همه تعهدات عمل کردیم اما تعهدات طرف مقابل روی کاغذ ماند

محمدرضا مرندی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با طرح جامع تحریم‌های ایران که در سنا تصویب شد و ارتباط آن با نقض برجام گفت: مسئله برجام از ابتدا یک پروژه شکست‌خورده بود و هرچه جلوتر می‌رویم در شرایط بدتری قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما هم در تنظیم سند برجام، خلل‌ها و نقاط کوری داشتیم و به توصیه‌های مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس و شروط آنها توجه نشد و هم در تنظیم قراردادها با دقت‌های حقوقی کار را انجام ندادیم، به‌طوری‌که تمام تعهدات برجام را یکباره اجرا کردیم، درحالی‌که هنوز تعهدات طرف مقابل بر روی کاغذ بود.

مرندی گفت: حالا در برابر تحریم‌های سنا ما چیزی در دست نداریم که بخواهیم مقابله به مثل کنیم و برجام راه چاره‌ای برای ما ندارد، اما می‌توانیم از راه‌های دیگر طرف مقابل را به تعهداتش ملزم کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: ما اگر در بحث صدور نفت، تهدیداتی داشته باشیم یا مبادلات خلیج فارس را تغییر دهیم، تفکرات آنها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، حتی یک تهدید زبانی می‌تواند محاسبات آنها را برهم بزند و طرف مقابل تصمیماتش را تغییر می‌دهد.

وی افزود: طرف مقابل زمانی که ببیند به‌ازای هر اقدامی که علیه ما صورت می‌دهد هیچ واکنشی نداریم، کارهای خود را علیه کشورمان ادامه می‌دهد.