پیام‌های آشکار و نهان اقدام سپاه

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه‌شب در واکنش به حملات تروریستی اخیر به مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی، اقدام به پرتاب شش فروند موشک میان‌برد به مراکز فرماندهی و نقاط تجمع نیروهای ترور یستی داعش کرد.

انعکاس گسترده این اقدام در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی دنیا، حاکی از اهمیت این عملیات است. بدون شک این اقدام از نگاه ناظران سیاسی و تحلیلگران نظامی، اقدامی بی‌نظیر و بی‌سابقه است، چرا که اولین بار است نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران خطراتی که دور از مرزهای کشور، امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد، مورد هدف مستقیم قرار داده و به سمت آن موشک شلیک می‌کنند.

نگارنده در ورای این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اهداف پیدا و پنهانی را متصور است که برخی از آنها را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

اول: جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ و حراست از امنیت خود جدی است و هر پدیده‌ای که این امنیت را مورد تهدید قرار دهد در هر مکان و زمانی بدون تردید مورد هدف قرار گرفته و با آن برخورد خواهد شد، چه این هدف در داخل مرزهای کشور مستتر باشد و چه آن‌که در بیرون از مرزها واقع شده و چشمداشتی به امنیت ایران داشته باشد.

دوم: نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه،حافظ انقلاب اسلامی به‌عنوان نیرویی با استعداد و آماده قادر است در قالب دو اصل «واکنش سریع» و «جنگ پیشدستانه» با تهدیدات امنیت ملی ایران مقابله کند. زمانی این رفتار در قالب اعزام نیرو به کشورهای هم‌پیمان و زمانی دیگر با پرتاب موشک تجلی می‌یابد.

سوم: جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نظامی این کشور همان‌طور که در گذشته ثابت کرده است، با این اقدام بار دیگر تاکید کرد همچنان در اصل مبارزه با تروریسم جدی بوده و با این پدیده شوم که امنیت و ثبات منطقه و جهان را مورد تهدید قرار داده است، بدون ملاحظه هیچ طرفی برخورد خواهد کرد.

چهارم: جمهوری اسلامی ایران با توان نیروهای نظامی خود منافع ملی ایران را در هر نقطه‌ای از منطقه و جهان حفاظت کرده و با طرف‌هایی که این منافع را مورد تهدید قرار داده یا چشمداشتی به این منافع دارند، برخورد قاطع خواهد کرد. ایران حفظ منافع خود در اقصی نقاط منطقه را جزو حقوق لاینفک خود قلمداد می‌کند.

پنجم: این اقدام ایران که در نوع خود نقطه عطفی در رویکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تعبیر می‌شود، پیام اطمینان‌بخشی به محور مقاومت و کشورهای مستقلی است که از سوی تروریسم و حامیان آن مورد تهدید قرار گرفته و به ایران به‌عنوان حامی اصلی حفظ منافع مردم خود و منطقه می‌نگرند.

ششم: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ذاتی بودن توانمندی دفاعی خود در اتخاذ رویکردهای استراتژیک در منطقه و جهان، مستقلانه عمل کرده و آمادگی دارد که در قالب دفاع جمعی با کشورهای منطقه که مورد تهدید خطرات خارجی هستند در جهت تامین منافع جمعی اقدام کند.

هفتم: تفاوت رفتار جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در سیاست برخورد با تروریسم در این مقطع به‌وضوح خود را نمایان می‌سازد. این‌که در دوره اخیر نیروهای ارتش سوریه که جهت فتح جبهه‌های نبرد با داعش به‌سمت مناطق شرقی سوریه حرکت کردند،

از سوی نیروهای آمریکایی چند بار مورد حمله هوایی قرار گرفته و خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند یا در حادثه مشکوک استفاده از سلاح شیمیایی که بسیاری معتقدبر به‌کارگیری این سلاح از سوی گروه‌های تروریستی بودند، ناوگان آمریکا در دریای مدیترانه اقدام به پرتاب چند فروند موشک به پایگاه هوایی ارتش سوریه در منطقه الشعیرات کرد. این در حالی‌است که جمهوری اسلامی ایران در حوادث پیش آمده، برعکس آمریکا، در کنار دولت مرکزی سوریه و عراق قرار گرفته و جبهه واقعی مبارزه با تروریسم را مدیریت کرد. اقدامات ایران در جهت تقویت دولت مرکزی بوده و برای علاج بحران در منطقه ریشه‌های اصلی آن یعنی هسته‌های تروریستی را مورد هدف قرار داده است‌.

معاون پیشین وزارت امور خارجه