انتخاب محمدبن سلمان بیش از عربستان خواست ترامپ بود

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اقدام عربستان مبنی بر تغییر ولیعهد این کشور و انتصاب محمد سلمان به عنوان ولیعهد جدیدگفت: همان طور که پیش بینی می شد محمد سلمان شرایطی را فراهم کرد تاخود جانشین ولیعهد در عربستان شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام با قوانین عربستان مغایرتی ندارد گفت: در عربستان قانون اساسی مدونی وجود ندارد و آنچه به آن عمل می شد چند سطری است که ملک عبدالعزیز پدر سلمان نوشته است که تا پسران من در عربستان زنده هستند کسی نباید پادشاه این کشور شود لذا برادرها یکی پس از دیگری زمام حکومت در عربستان را به دست گرفتند.

قنادباشی با بیان اینکه براساس این دست خط و عرف عربستان هم در این شرایط نوبت ولیعهدی محمد سلمان پسر ملک سلمان نیست، گفت: الان مدت هاست که خاندان سعودی در جنگ قدرت با یکدیگر به سرمی برند و زمانی که ملک سلمان روی کار آمد شاهزادگانی که از مادرانی دیگر بودند و خانواده هایی که از مادری به ملک عبدالله می رسند برای این که به حکومت دست پیدا نکنند حذف شدند.

 

 این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید براینکه در این ترکیب قدرت آمریکا نیز نقش بسزایی دارد گفت: ملک سلمان بیش از جلب مردم عربستان و حتی دولتمردان این کشور سعی کرد نظر ترامپ را برای پادشاهی جلب کند و این عاملی برای تعیین پادشاهی در عربستان است. محمد سلمان در این مسیر باید رضایت انگلیسی ها را هم جلب می کرد و بدتر از همه آنکه نظر صهیونیست ها نیز در خصوص انتخاب پادشاه عربستان موثر است.

 

قنادباشی با بیان اینکه محمد سلمان قبل از این که زمام ولیعهدی را به عهده بگیرد وزیر دفاع عربستان بود گفت: حرکتی که در یمن کلید خورد به رهبری ملک سلمان بود. ملک سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان خزائن این کشور را در عرض دو سال حمله به یمن از سلاح خالی کرد، خزائنی که در عرض سی سال پر شده بود و به این وسیله تلاش کرد با خرید مجدد سلاح از امریکا خشنودی امریکا و اسرائیل را جلب کند.

 

 این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان جنگ خویی ملک سلمان را نشات گرفته از خوی قدرت طلبی وی دانست و تصریح کرد: محمد سلمان تاکنون نیز به طور غیرمستقیم همه کاره عربستان بوده است اما با تحولی که امروز رسما صورت گرفت این قدرت طلبی رسمیت و جلوه بیرونی پیدا کرد البته ممکن است در سایه این اتفاق جنگ قدرت در عربستان تشدید یابد.