دیدار لاریجانی با رئیس مجلس اعلای عراق

  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار ملت عراق تا عبور از بحران ها خواهد بود و امیدواریم که این کشور بتواند هرچه سریعتر با بازسازی کشور از شرایط بحرانی عبور کند.

وی افزود: عراق نقش مهمی در منطقه دارد و نباید این کشور به سمت تجزیه برود چون این کار فقط به نفع صهیونیست ها خواهد بود و باید جلوی این اتفاق گرفته شود و مردم نسبت به این مسئله و عواقب آن آگاه باشند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: داعش ضربه شدیدی در عراق خورده است و حال با این پیروزی که به دست آمده باید بقیه راه را با تدبیر جلو رود تا بتواند بحران های پس از جنگ را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

وی درخصوص روابط تجاری میان دو کشور اظهار داشت: زمینه های زیادی برای گسترش همکاری ها وجود دارد که با رفع موانع بانکی این امر بیشتر تسهیل خواهد شد.

حضور داعش در منطقه به فرصتی برای کشورهای درگیر تبدیل شد

همچنین در این دیدار عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق گفت: ما همیشه بر این نکته تاکید داشتیم که اگر در عراق و سوریه با داعشی ها به مبارزه  نپردازیم باید در سراسر جهان با آنها درگیر شویم. مشورت های جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با داعش به عراق و سایر کشورهای درگیر در منطقه خیلی کمک کرد و پیروزی هایی که اکنون در موصل شاهدش هستیم نتیجه همین همکاری ها و اتحادی است که بین ما وجود داشته است.

وی افزود: داعش که هدفش محدود کردن نیروهای انقلابی بود به یک فرصت برای ملت های درگیر تبدیل شد زیرا مردم این کشورها مجبور به طراحی استراتژی برای دفاع از خود شدند و توانستند تا خودشان را مقاوم کنند.

عمار حکیم تصریح کرد: حتی در بخش کوچکی از عراق که تصور می کردند بوسیله داعش می توانند به حقوقی که می خواهند، دست پیدا کنند اکنون به خوبی دریافتند که افراطی گری این گروه های تکفیری نمی تواند به آنها کمکی نماید و فقط با اتحاد میان خود ملت عراق است که باعث می شود از عراق یک کشور قدرتمند بسازد و مردم آن به حقوق خود دست پیدا کنند.

رییس مجلس اعلای عراق در ادامه اظهار داشت: هر نقطه ای که داعشی ها در آن ورود کردند همه به یک مخروبه تبدیل شده است و مردم آن آواره گشته و اختلافات سیاسی میان رهبرانشان ایجاد شده است . 

وی خاطرنشان کرد: حتی برخی از کشورهایی که از این گروهکهای تروریستی حمایت می کردند و می خواستند از آنها بهره برداری سیاسی کنند، اکنون خودشان درگیر معضلات جدی شده اند. زیرا مردم ما با فرهنگ جهادی و روحیه شهادت طلبی که داشتند به خوبی توانستند که بر داعشی ها فائق آیند اما کشورهای دیگر این توانایی را ندارند و حال که داعش در عراق به شدت محدود شده اند، به فکر مکان های دیگر مانند صحرای مصر، لیبی، یمن، افغانستان، پاکستان و اردن افتاده  اند. 

عمار حکیم تصریح کرد: اما این پیروزی های نظامی نباید ما را از چالش های پیش رو غافل کند. مسئله یکپارگی عراق خیلی مهم است. اگر عراق تجزیه شود اصلا به نفع این کشور نیست و کرد، شیعه و سنی باید بصورت یکپارچه و در زیر لوای یک پرچم قرار داشته باشند.

وی افزود: تجزیه عراق فقط به این کشور ختم نمی شود و در کل منطقه بازتاب خواهد داشت و به نفع کسانی تمام خواهد شد که همیشه به دنبال ایجاد تفرقه میان کردها و شیعه بوده اند. اسراییل همیشه به دنبال آن بوده که در  خاورمیانه پایگاه جدی داشته باشد و به همین دلیل از برگزاری رفراندوم و تجزیه عراق و ایجاد اختلاف در میان مردم عراق حمایت می کند.

رییس مجلس اعلای عراق گفت: عراق اکنون در شرایط پس از آزادی موصل در شرایط جدیدی قرار گرفته است و باید برنامه ریزی و طرحی برای این شرایط داشته باشد و همکاری جمهوری اسلامی ایران می تواند کمک زیادی در این زمینه نماید.

وی تصریح کرد: رویکرد امنیتی در داخل عراق باید قوی باشد تا دوباره داعش نتواند هسته مرکزی خود را قدرتمند کرده و به نحو دیگری بروز پیدا کند و مورد دیگر طراحی یک پروسه سیاسی جدید و بحث آشتی ملی را در پیش خواهیم داشت چون نمی خواهیم کشورهای دیگر برای ما ارائه طرح نمایند و خوشبختانه شورای امنیت و سازمان ملل این طرح را تایید کرد. مورد دیگر که مدنظر ما قرار دارد بحث مبارزه با فساد و خدمت رسانی است که مورد توجه مرجعیت و مردم است.

عمار حکیم در پایان با اشاره به انتخابات پیش روی این کشور اظهار داشت: ما در 10 ماه آینده انتخابات مهمی را در پیش رو داریم که این انتخابات خط مشی دهه آینده را مشخص می کند و باید برای آن از حالا برنامه ریزی داشته باشیم.