کانادا نام ایران را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف نکرد

پایگاه اینترنتی وایس در گزارشی، نوشت به نظر می‌رسد «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا، نقشه خودش را برای بهبود روابط با ایران به فراموشی سپرده باشد. دولت کانادا ماه گذشته میلادی تصمیم گرفت نام ایران را همچنان در فهرست کشورهای حامی تروریسم حفظ کند. اتاوا هر دو سال یکبار این فهرست را بازنگری می‌کند.

 

دولت کانادا روز جمعه از تصمیم ماه گذشته‌ی خود برای حفظ نام ایران در این فهرست خبر داد.

در حال حاضر تنها نام دو کشور سوریه و ایران در این فهرست دیده می‌شود. این بدان معناست که دادگاه‌های کانادایی می‌توانند به بهانه دست داشتن این دو کشور در حملات تروریستی، دارایی‌های آن‌ها را در کانادا توقیف کنند.

چراغ سبز دولت ترودو به پیگیری پرونده‌های قضایی علیه ایران، بیانگر آن است که سطح روابط دو کشور از حد کنونی (نبود رابطه دیپلماتیک) فراتر نخواهد رفت.

این در حالی است که براساس قوانین بین‌المللی، دادگاه‌های یک کشور نمی‌توانند حکم مصادره اموال کشور دیگری را صادر کنند.

یک دادگاه استیناف در کانادا، امروز (سه‌شنبه)، با طرح ادعای حمایت ایران از تروریسم، حکمی را صادر کرد که بر اساس آن دولت ایران مجبور به پرداخت غرامت 1.7 میلیارد دلاری خواهد بود. این حکم به نفع تعدادی از شهروندان آمریکا که «قربانی تروریسم» خوانده شده‌اند، صادر شده و در واقع ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

شهروندان آمریکایی بخاطر باقی ماندن دارایی‌های اندکی از ایران در آمریکا، این کشور را از طریق کانادا تحت پیگرد قرار داده‌اند تا بتوانند اموال و حساب‌های بانکی ایران را در کانادا مصادره کنند.