قرارداد توتال با ایران راه ورود این شرکت نفتی به قطر را هموار کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: برخی منابع نزدیک به دوحه بر این باورند که همکاری شرکت توتال با ایران باعث شد این شرکت شانس بیشتری برای ورود به قطر برای گسترش تولید گازش داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود شرکت فرانسوی توتال از رقبای خود «اکسون» و «شل» پیشی بگیرد. قطر قصد دارد برای مقابله با انزوایی که همسایگان عربش قصد دارند بر آن اعمال کنند، تولید گازش را افزایش دهد.

 

«پاتریک پویانه»، مدیرعامل توتال در ماه جاری قراردادی را برای توسعه‌ میدان پارس جنوبی ایران امضا کرد و در واقع جایگاه نخستین شرکت اصلی که پس از لغو تحریم‌های تهران به ایران بازگشت را ازآنِ خود کرد.

پویانه زمانیکه در جریان امضای قرارداد با ایران قرار داشت، سعی کرد شرایط را به گونه ای تغییر دهد که در میدان گازی قطر نیز همکاری داشته باشد. او در مصاحبه با رویترز گفت: «معلوم است که من بدون آنکه قطر را در جریان بگذارم وارد میدان مشترکش با ایران نمی‌شوم. ما قرار است در میدانی کار کنیم که نزدیک مرز قطر است. زمانیکه به دوحه رفتم این موضوع را با آنها مطرح کردم و آنها گفتند: مشکلی نیست، ما شما را می‌شناسیم».

یک منبع ارشد در این خصوص گفت: «از آنجاییکه توتال با ایران قراردادی را امضا کرده، موقعیتش در پروژه‌ جدید این شرکت با قطر بسیار محکم خواهد بود».

البته سرمایه‌گذاری در قطر برای شرکت توتال خالی از ریسک هم نیست. زیرا عربستان، امارات، بحرین و مصر قطر را به اتهام حمایت از تروریسم تحریم کرده‌اند. از آنجاییکه توتال علاوه بر ایران و قطر در عربستان و امارات هم فعالیت دارد سرمایه‌گذاری در خاورمیانه برای آن بسیار پیچیده است.