دوحه با کمک تهران و آنکارا مقابل تحریم ایستاده است

پایگاه خبری «مای‌ریپابلیکا» در گزارشی تحولات خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که قطر مشکل اصلی عربستان نبوده و این کشور از دشمنان خارجی به عنوان ابزاری در راستای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی حل نشده استفاده می‌کند.

مای‌ریپابلیکا نوشت: استراتژی داعش در حال حاضر گسترش حملات تروریستی در اروپا، خاورمیانه و حتی جنوب شرق آسیاست و این تصمیم موجب ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای عربی خواهد شد و این بی‌ثباتی از طریق ائتلاف بین‌المللی که در حال حاضر در رقه نیز حضور دارد قابل کنترل نخواهد بود.

این پایگاه خبری در ادامه ضمن اشاره به جنگ داخلی و حضور داعش در سوریه و عراق نوشت: هر گونه شبهه درباره آینده سیاسی منطقه قابل تحمل نبوده و دلیل این امر که عربستان به همراه سه کشور دیگر روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده‌اند نیز همین بوده است؛ از دیدگاه عربستان و کشورهای متحدش اکنون زمان آن رسیده که قطر موضع خود را در قبال «گروه‌های تروریستی» و همچنین ایران  مشخص کند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر قطر با حمایت کشورهایی مانند ایران و ترکیه در مقابل این تحریم ایستاده و حتی ترکیه سربازان خود را نیز در پایگاه‌های نظامی کشور قطر مستقر کرده است.

مای‌ریپابلیکا در ادامه می‌نویسد: در هر صورت قطر و ایران مشکل اصلی عربستان نیستند و استفاده از دشمنان خارجی تاکتیکی برای حاکمان خودکامه عربستان است تا توجه افکار عمومی را از مشکلات حل نشده داخلی منحرف کنند؛ عربستان احتیاج به برطرف کردن ضعف‌های داخلی خود دارد و این امر نیاز به اتحاد بیشتر و توافق‌های عظیم خرید سلاح‌ مانند آنچه که میان عربستان و آمریکا در ریاض امضا شد، ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: مصر نیز نیاز دارد تا بر روی کاهش تنش‌های سیاسی و اجتماعی داخلی تمرکز کند و تنها در این صورت است که می‌تواند کنترل مناطقی مانند صحرای سینا را به طور کامل در اختیار بگیرد که در حال حاضر گروه‌های تروریستی مانند داعش در آن عملیات تروریستی انجام می‌دهند.

مای‌ریپابلیکا در پایان نوشت: برخی متحدان آمریکا در منطقه خود را به ترامپ نزدیک کرده‌اند؛ این امر تا حدودی به این دلیل است که ترامپ علاقه‌ای به اصلاحات دموکراتیکی که «باراک اوباما» دنبال می‌کرد ندارد اما اگر این کشورها مسیر کنونی خود را بپیمایند در آینده‌ نه چندان دور با انفجارهای سیاسی و اجتماعی داخلی و اختلافات ریشه‌ای خارجی مواجه خواهند شد.