مدرن‌سازی رآکتور اراک با سرعت و قدرت به جلو می‌رود

علی‌اکبر صالحی اظهار کرد: الان رآکتور اراک ما فوق العاده عالی جلو می‌رود و از زمان مورد نظر جلوتریم. قرارداد اراک را به نحو احسن بستیم. یک سال بود که می‌گفتند چرا قرارداد بسته نمی‌شود؟ ما نمی‌خواهیم جزئیات را بگوییم، اما افتخاری است که اراده ایران همچون برجام در قرارداد با چین هم محقق شد و آنچه می‌خواستیم در این قرارداد آوردیم.

وی افزود: چینی‌ها یک هفته قبل بازنگری خود را انجام دادند که به لطف خدا جواب‌های آن‌ها بسیار به طرح ایران نزدیک بود. این همکاری فوق العاده است و آن چیزی که طرف ایرانی داده با بازنگری چینی‌ها یکسان بوده که من از این بابت از همکاران چینی و دولت چین تشکر می‌کنم. رآکتور جدید اراک یکی از مدرن‌ترین رآکتور‌های تحقیقاتی خواهد بود

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: جالب است که امروز کسی بحثی از این دو نیروگاه جدید در بوشهر نمی‌کند که بزرگ‌ترین پروژه صنعتی کشور است حتی در پروژه‌های نفت و گاز در عسلویه که جای عظیمی است و به تازگی قرارداد توتال را شاهد بودیم؛ حداکثر ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از سوی روسیه داشتیم در حالی که در بوشهر ۱۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال سرمایه گذاری خارجی داریم و تناقض با این گفته است که توقف صنعت هسته‌ای وجود دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: وقتی مدرن سازی رآکتور اراک با سرعت و قدرت به جلو می‌رود و به یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در دنیا بدل می‌گردد این یعنی توقف؟ ما شرکتی تاسیس کردیم در این زمینه که بیش از هزار نفر نیروی متخصص در آنجا کار می‌کنند و چنین شرکتی با تخصص عالی در دنیا هم کم نظیر است که شبانه روز کار می‌کنند، ولی ساکت.