روزنامه آمریکایی: تحولات منطقه به نفع ایران پیش می‌رود

یک روزنامه آمریکایی نوشت سیر تحولات منطقه به نفع ایران پیش می‌رود. دولت ترامپ مشغول است و دارد سیاست‌هایش در قبال ایران و سوریه را تنظیم می‌کند. اما همزمان یک سری رویدادها دست به دست هم داده است و قدرت نفوذ ایران را تقویت کرده است.

قله این رخدادها؛ بحران قطر است که فقط چند روز بعد از سفر بسیار جنجال‌برانگیز ترامپ در ماه مه به عربستان و شرکت در اجلاس سران عرب در «ریاض» درگرفت. عربستان، امارات، بحرین و مصر سفارتخانه‌‌هایشان را در قطر تعطیل کردند؛ مرزهایشان با قطر را بستند و سفر به این کشور و یا از مبداء آن و یا تجارت با آن را ممنوع اعلام کردند.

برخورد قهرآمیز سعودی‌ها و متحدانشان علیه قطر بسیار خشن‌تر از سیاست‌هایشان در قبال ایران است. به عنوان مثال، امارات و ایران با هم روابط دیپلماتیک و تجاری دارند  و لینک‌های (اتصالات) هوایی گسترده‌ای نیز با هم دارند. در این اثنا؛ ترکیه هم وارد دعوا شده و جانب قطر را گرفته است.

از سوی دیگر در تمامی کارزارهایی که در سرتاسر خاورمیانه جریان دارد؛ موضع ایران حسابی محکم است. در عراق و سوریه نیروهای نیابتی شیعه مذهب ایران در مبارزه با «داعش» پیشروی‌های چشمگیری‌ داشته‌اند و این موفقیت‌ها این امکان را به ایران داده است تا یک «اتوبان مقاومت» جاده‌ای درست کند.

این اتوبان از تهران تا دمشق و بیروت یعنی تمامی مناطقی که دوست هستند امتداد دارد. از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال 2011 تاکنون؛ این بزرگ‌ترین دستاورد ژئوپولیتیک (جغرافیای سیاسی) ایران است.

در یمن، جنگ به بن‌بست رسیده است و هزینه‌های هنگفتی را بر عربستان و امارات تحمیل کرده است. گروه شبه نظامی شیعه مذهب «حزب‌الله» مورد حمایت ایران، بر دولت لبنان تسلط دارد و این اعمال نفوذ را همچنان حفظ کرده است.

هرگاه عربستان سطح روابطش با یک کشور عرب نظیر لبنان و عراق را پایین آورده؛ یک فرصت طلایی بدست ایران افتاده است تا روابطش را با بازیگران بومی به زیان عربستان؛ تقویت کند.