اختلاف ترامپ و تیلرسون در قبال ایران

پایگاه خبری «هافینگتون پست» در گزارشی ضمن اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر منصوب کردن افراد مورد اعتماد خود برای گزارش سه ماهه بعدی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که موعد آن ماه اکتبر است نوشت این امر نشان دهنده وجود اختلاف میان رکس تیلرسون و دونالد ترامپ است چرا که این اقدامات ترامپ، صرف نظر از هر تصمیمی که در آینده گرفته شود، موجب افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

 

هافینگتون پست نوشت: دونالد ترامپ در اقدامی که ممکن است عربستان را به اقدامات بی‌ثبات کننده  علیه  ایران تحریک کند، از مشاوران خود درخواست کرده تا مدارکی را برای وی فراهم کنند تا از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در گزارش خود در ماه اکتبر عقب‌نشینی کند.

این پایگاه می‌نویسد: به احتمال زیاد مدارکی که دولت آمریکا برای اثبات عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، درصدد جمع‌آوری آنها است جنبه‌های مربوط به روح برجام را هدف می‌دهند نه مفاد  این توافق را.

در همین حال فارین پالیسی به نقل از مقامات آمریکایی می‎نویسد: محول کردن این مسئولیت به مشاوران کاخ سفید به جای وزارت امور خارجه آمریکا نشان دهنده وجود تنش میان ترامپ و رکس تیلرسون و شکست وزارت خارجه در تهیه کردن مدارک مورد نیاز رئیس جمهور است.

پایگاه خبری «لوب‌لاگ» گزارش داد: بر اساس ایمیل‌های به دست آمده از هک حساب کاربری«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا، حاکی است که امارات و  لابی‌ عربستان در واشنگتن از دو گروه ضد ایرانی حمایت می‌کنند که هدف آنها تلاش برای اتخاذ سیاست سختگیرانه علیه ایران از سوی آمریکاست.

هافینگتون پست نوشت: فارغ از تصمیمی که ترامپ می‌گیرد اظهارات وی همانند آنچه که در ریاض گفت و موجب تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و کشمکش میان قطر و 4 کشور عربی شد این اظهارات  نیز می‌تواند موجب تشدید تنش میان عربستان و ایران شود.

این پایگاه خبری در بخش دیگری نوشت: افغانستان نمونه سیاست شکست خورده آمریکا برای بی‌ثبات کردن ایران است و اهداف «محمد بن سلمان»، ولیعهد 31 ساله عربستان، که اظهارات اخیر وی نشان دهنده تمایل برای تبدیل کردن عربستان به قدرت برتر منطقه است، در صورت عملی شدن نتیجه معکوس داده و عواقب آن متوجه کل منطقه خواهد شد.