ترامپ در حال آماده شدن برای جنگ با ایران

 نیوزویک تحلیل خود را با اشاره به روند تائید مجدد پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ به اختلافات موجود در دولت آمریکا در این رابطه و کشمکش جنگ طلبان و افراد میانه رو در این رابطه پرداخته است.

البته پیشتر سایر رسانه های آمریکایی نیز در رابطه با اختلافات موجود در دولت آمریکا برای تائید مجدد برجام خبر داده بودند و اعلام شده بود که ترامپ پس از ۵۵ دقیقه کشمکش با اعضای تیم امنیت ملی خود سرانجام ناچار به تائید برجام شده است.

نیوزویک در ادامه به وجود ۲ گروه عمده در خصوص برجام اشاره کرده و می نویسد تا لحظات آخر جنگ طلبان موفق شده بودند نطر ترامپ را برای خروج از برجام و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام جلب کنند اما در لحظات آخر گروهی دیگر که متشکل از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع، و «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی توانستند ترامپ را متقاعد کنند تا برای بار دوم پایبندی ایران به برجام را تائید کند.

البته این تائید با اما و اگرهایی همراه بود و بعد از آن اعلام شد که ترامپ تیمی ویژه را مامور کرده تا در دوره سه ماهه آتی عدم پایبندی ایران به برجام را تائید کنند.

نیوزویک در ادامه می نویسد: در اصل تلاش ترامپ آن است تا وضعیتی را برای ایران رقم بزند تا این کشور خود از برجام خارج شود و در این راه اقدامات مکملی را نیز انجام می دهد از آن جمله اعلام وزارت خارجه آمریکا در مورد در پیش بودن تحریم های جدید ایران و یا توافق قانونگذاران آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید و یا تهدید تهران از سوی ترامپ در مورد آمریکایی های دربند ایران.

همه این موارد نشان می دهد که ترامپ در حال افزایش فشارها بر ایران است اما آیا این اقدامات به این معنی است که ترامپ در حال آماده شدن برای جنگ با ایران بر سر برجام است؟

نیوزویک در ادامه می نویسد: نباید فراموش کرد که انتخاب گزینه جنگ با توجه به شرایطی که در خاورمیانه وجود دارد انتخاب چندان مناسبی نیست زیرا از یک سو وضعیت متحدان عرب آمریکا در منطقه یعنی عربستان، بحرین، امارات و قطر چندان مساعد نیست و این کشورها وارد فاز اختلاف با یکدیگر شده اند و از سوی دیگر با توجه به وضعیت سوریه و ارتباطاتی که میان روسیه و ایران در مورد سوریه وجود دارد وارد شدن به جنگ با ایران گزینه مناسبی نیست.

علاوه بر آن وضعیت عراق را نیز نباید فراموش کرد. هر چند که نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا کمک هایی را به ارتش عراق در نبرد با داعش انجام داده اند اما از نقش ایران و نیروهای وفادار به ایران نیز نباید غافل شد.

به هر حال ترامپ گروهی را مسئول تائید عدم پایبندی ایران به برجام کرده که در صورت اعلام این مطلب از سوی کاخ سفید مباحث مربوط به برجام وارد فاز جدیدی می شوند و در این راه نباید این امر را نادیده گرفت که دیگر طرف های امضا کننده برجام یعنی آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و همچنین اتحادیه اروپا مایل به حفظ این توافق هسته ای هستند.

در این راه باید دید که جنگ قدرت میان گروه تندرو و میانه رو حاضر در کاخ سفید به سود کدام یک تمام می شود.