حمایت دیپلمات اروپایی از تشدید بازرسی‌ها درباره برجام

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید کشورهای اروپایی طرف برجام از تشدید بازرسی‌های بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

پایگاه خبری «المانیتور» اظهارات این دیپلمات اروپایی را در در گزارشی بامداد شنبه درباره تبعات خروج احتمالی دولت آمریکا منعکس کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه گزارش داده دولت ترامپ با مطرح کردن درخواست بازرسی از تأسیسات نظامی ایران در تلاش برای پیدا کردن راهی جهت خروج از برجام است. 

 این دیپلمات که در هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته گذشته در وین برگزار شد حضور داشته در واکنش به این گزارش گفت اروپایی‌ها از اجرای قدرتمندانه برجام، از جمله بازرسی‌های آژانس حمایت می‌کنند.

وی علی‌رغم این اضافه کرد که برای اروپایی‌ها چنین رویکردی به منزله بهانه‌جویی جهت لغو توافق یا مذاکره مجدد بر سر آن نیست.

وی گفت: «احتمالی برای کارساز واقع شدن مذاکره مجدد وجود ندارد، اما ما خواستار اجرای بسیار قدرتمندانه (برجام)، از جمله در زمینه دسترسی‌های آژانس هستیم.»

برخی منابع دیگر به المانیتور گفته‌اند مقام‌های دولت آمریکا در نشست کمیسیون مشترک موضوع درخواست از آژانس برای دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایت‌های نظامی ایران مطرح نکردند.

«داریل کیمبال»، مدیر عامل انجمن کنترل تسلیحات آمریکا به المانیتور گفت: «بر اساس آنچه منابع من می‌گویند مشخص نیست که آیا درخواست این بازرسی‌های ویژه در سطح رسمی مطرح شده است یا خیر. این ممکن است صرفاً ایده‌ای باشد که مخالفان توافق هسته‌ای در خارج از کاخ سفید و داخل آن مطرح کرده‌اند.»