اولین همکاری نظامی ایران با روسیه چه زمانی شکل یافت؟

«اندیشکده مطالعات امنیتی» رژیم صهیونیستی در تحلیلی از عرصه سوریه نوشت: حضور نظامی ایران در سوریه نشان دهنده توسعه بی‌سابقه رفتار منطقه‌ای ایران همراه با تغییرات زیاد است.

بر این اساس، این نخستین بار است که ایران با حجمی قابل توجه از نیروهای مسلحش در کشور دیگری حضور نظامی پیدا کرده که به دلیل عدم وجود مرز بین ایران و سوریه غیرمنتظره‌تر است.

این اندیشکده مدعی شد: مداخله در سوریه نوع جدیدی از ماموریت سپاه پاسداران است که نیروهای زمینی آن همراه با نیروهای زمینی ارتش درگیر جنگ در کشوری دیگر هستند. این در حالی است که تا همین اواخر سپاه پاسداران سرگرم ماموریت‌های داخلی و ارتش این کشور نیز سرگرم دفاع از مرزهای ایران بود.

 البته اکثر نیروی اعزامی ایران به سوریه از واحدهای این کشور نیستند، بلکه شبه نظامیان شیعه از کشورهای دیگر  آن را شکل داده‌اند. در هر حال، عرصه سوریه اولین مورد همکاری نظامی ایران با روسیه است.

اندیشکده یاد شده نوشت: از همه مهمتر، ایران با استفاده از نیروی خود در سوریه برای بهره‌گیری از خلاء حاصل از شکست داعش در سوریه و عراق تلاش دارد تا پل زمینی ساخته و نفوذ کند تا نیروها و سلاح‌های خود را از ایران به سوریه و لبنان ارسال نماید.

اندیشکده مطالعات امنیتی اسرائیل در خاتمه در حالی که سعی در القای ایران هراسی دارد، نوشت: این پیشرفتی نگران کننده برای تل آویو، آمریکا، ترکیه، اردن، عربستان سعودی و دیگران است.