تاکید حیدر العبادی بر افزایش همکاری‌های رسانه‌ای ایران و عراق

هیئت رسانه ای جمهوری اسلامی ایران متشکل از جمعی از مدیران رسانه ای که به سرپرستی علی معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت به بغداد سفر کرده است، عصر روز دوشنبه با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

حیدر العبادی در سخنانی به فتوای آیت‌الله سیستانی و نقش آن در پیروزهای به دست آمده اشاره و تصریح کرد: حضور اعتقادی مردم در امر دفاع بود که به لطف فتوای آیت‌الله سیستانی امکان یافت. این مسأله موجب شد که ارتش، حشد شعبی و نیروهای خودجوش مردمی با هم همدست شده و ضد داعش و تروریسم وارد عمل شده و شر داعش کنده شود.

نخست‌وزیر عراق این پیروزی را موفقیتی بزرگ خواند و با تأکید بر ادامه این راه گفت: شما شاهد بودید که مردم از زن و مرد حتی مادران و جوانان چه کمک بزرگی در این معرکه به ما کردند این اتفاق در حالی بود که مردم ضمن زندگی عادی خود در دفاع شرکت می‌کردند و هم شغل خود را داشتند و هم می‌جنگیدند. اکنون این اتفاق باید ادامه پیدا کند و مردم دفاع در برابر متجاوز را وظیفه خود بدانند.

وی وحدت و آمادگی جهاد و مبارزه را به عنوان دو نکته اساسی در این پیروزی عنوان کرد و افزود: در کنار این‌ها پشتیبانی موثر رسانه‌ها نیز به کمک ما آمد که همین جا از همه آنها تشکر می‌کنم.

العبادی ضمن تأکید بر نقش رسانه‌ها در کمک به گسترش بیشتر روابط بین دولت و ملت ایران و عراق از ملاقات با هیأت رسانه‌ای ایرانی ابراز خرسندی کرد و گفت: من علاقه‌مند به گسترش روابط دوجانبه، نه فقط در ابعاد سیاسی و بین دولت‌ها بلکه بین مردم دو کشور هستم. معتقدم رسانه‌ها می‌توانند روابط بین مردم را تعمیق بخشیده و حتی جلوی اختلاف بین دولت‌ها را بگیرند. همکاری رسانه‌ای می تواند به این امر کمک بسیار زیادی کند.

نخست وزیر عراق همچنین اخبار منتشر شده در رابطه با جدایی خود از حزب الدعوه را جعلی و کذب محض دانست که با هدف اختلاف افکنی صورت گرفته است.

العبادی همچنین در خصوص جدایی سید عمار حکیم از مجلس اعلاء شیعیان عراق به یک جمله بسنده کرد و گفت: این جدایی، شدنی نیست و اساسا انشقاق مقوله ای مضر و ضد وحدت نیروها است.

العبادی در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از این دیدار و خوش‌آمدگویی به هیأت ایرانی اظهار داشت: پیروزی بر تروریسم تکفیری در عراق را که در سایه وحدت و یکدلی به وجود آمد، به شما نیز تبریک می گویم.

نخست وزیر عراق در ادامه با قدردانی از کمک‌های ایران عنوان کرد: ایران نخستین کشوری بود که به ما کمک کرد؛ در حالی که کشورهای دیگر اگرچه در عراق حضور فیزیکی داشتند، اما کمترین کمکی به ما نکردند. به همین دلیل ما وظیفه اخلاقی و شرعی داریم که جلوی هرگونه تعدی به ایران از منشاء عراق را بگیریم.

حیدر العبادی در خصوص تدابیر دولت عراق برای ایام اربعین حسینی اظهار داشت: دولت عراق به خدمت به زوار عتبات به ویژه در اربعین افتخار می‌کند و این امر را از برکات الهی برای خود می داند. البته قاعدتا مشکلاتی بر سر راه هست که قطعا باید تا پیش از شروع برنامه امسال مرتفع شود. مشکل اصلی و مهم مسأله امنیت است که کوچکترین غفلتی در رابطه با آن می‌تواند فاجعه ای بزرگ را رقم بزند. مشکل دوم ارائه خدمات مناسب است؛ به ویژه این که معمولا حضور گسترده زوار از دست ما خارج می شود و امکان برنامه‌ریزی دقیق را از ما سلب می کند.

العبادی در خصوص برآورد میزان خسارت های وارده از سوی داعش نیز این خسارت ها را در ابتدا حدود ۵۰ میلیارد دلار و در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد.

در ابتدای این دیدار دبیر شورای اطلاع رسانی دولت و سرپرست هیات، با تبریک آزاد سازی موصل و موفقیت‌های اخیر مردم عراق علیه داعش، با اشاره به اهداف حضور هیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی گفت همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای ایران و عراق می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک موثری کند. معزی افزود: بنا داریم در این سفر با امضای تفاهم نامه های همکاری بین رسانه‌های دو کشور ارتباطات فی مابین را تقویت کنیم.