سیمرغ قدرت‌نمایی فضایی ایران بود

 نیویورک‌تایمز نوشت: چنین آزمایش‌هایی که غالبا برای شلیک راکت استفاده می‌شود، طبق توافق‌نامه هسته‌ای سال 2015 ممنوع نیست.

این در حالی است که هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه پرتاب ماهواره بر سیمرغ را ناقض برجام خواند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دو روز پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصویب کرد، این کشور با موفقیت یک موشک به فضا شلیک کرد. این اقدام، واکنشی به رای مجلس نمایندگان  آمریکا به تحریم‌های جدید است.

در همین حال روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت در گزارشی نوشت: پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر سیمرغ، قدرت‌نمایی فضایی ایران است.

«طل عنبر» رئیس مرکز مطالعات بنیاد صهیونیستی فیشر، در گفت‌وگو با یدیعوت موضوع ویژه در فرآیند شلیک این ماهواره‌بر، اعلام رسمی آن از سوی ایران است؛ بحث در مورد پرتاب اول موشکی است که معانی مهمی در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دارد، زیرا ترامپ از قبل گفته بود که پرتاب موشک به فضا از سوی ایران برای ما قابل قبول نیست.

عنبر افزود: بکارگیری ماهواره‌بر «سیمرغ» نشان‌دهنده پیشرفت مداوم در زمینه سامانه‌های پرتاب ماهواره در ایران است، که قطعا به برنامه‌های توسعه موشک‌های بالستیک که به طور موازی در حال پیشرفت است ضربه‌ای نمی‌زند.