ایران به محور جدال قدرت در کاخ سفید تبدیل شد

 یک رسانه آمریکایی روز سه‌شنبه گزارش داده موضوع ایران و رژیم صهیونیستی اخیراً به محور یک جدال قدرت در کاخ سفید و کشمکش میان دو مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید مناقشات طولانی و پشت پرده میان دو دستیار بلندپایه ترامپ بر سر هدایت سیاست خارجی آمریکا اخیراً به منازعات علنی تبدیل شده‌اند و ماجرا تا درخواست شماری از گروه‌های محافظه‌کار برای عزل ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بالا کشیده است.  

در روزهای گذشته، گروه‌های محافظه‌کار و یک وب‌سایت نزدیک به «استفان بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید «مک‌مستر» را به بهانه عدم حمایت کافی از اسرائیل و تسامح در برابر ایران آماج انتقادات تند قرار داده‌اند. 

تنش‌ها پس از آن بالا گرفت که مک‌مستر شماری از نفرات نزدیک به «استفان بانون» را از شورای امنیت ملی آمریکا اخراج کرد. «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های وابسته به جریان نومحافظه‌کاران آمریکایی عزل این نفرات را «پاکسازی» شورای امنیت ملی از مخالفان برجام توصیف کرده است. 

همزمان، وبگاه «المانیتور» گزارش داده مک‌مستر با اخراج این افراد در حال اخلال در برنامه‌های کارگروهی است که «بانون» برای بررسی امکان براندازی حکومت ایران در کاخ سفید راه‌اندازی کرده است. 

به نوشته آسوشیتدپرس، محافظه‌کاران در روزهای گذشته با ارسال پیام‌هایی با هشتگ #FireMcMaster (اخراج مک‌مستر) از ترامپ خواسته‌اند برای حمایت از «بانون»، مک‌مستر را اخراج کند. 

رسانه‌های دست راستی، مک‌مستر را ضد اسرائیل و دمدمی مزاج توصیف کرده و او را به همکاری با مقام‌های دولت سابق آمریکا متهم کرده‌اند. 

این مناقشات، منعکس‌کننده تنش‌هایی هستند که قلب ائتلاف حامی سیاست خارجی ترامپ را به لرزه درآورده‌اند. مک‌مستر یکی از چند ژنرال قدرتمند در حلقه نزدیکان ترامپ است که مورد تمجید دستگاه سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه قرار دارد. اما ترامپ، از سوی دیگر، با دیدگاه‌های گروه‌هایی مانند «بانون» احساس نزدیکی می‌کند که قصد دارند با تأسی از دکترین «آمریکا در اولویت است» سیاست خارجی این کشور را به سمت و سویی انزواگرایانه و جدید سوق دهند.

چهار مقام دولت ترامپ به آسوشیتدپرس گفته‌اند مک‌مستر و بانون در روزهای گذشته بارها در جلسات کاخ سفید درباره سیاست آمریکا در افغانستان با صدای بلند با یکدیگر درگیر شده‌اند.

با وجود این، مسئله افغانستان جدیدترین موضوعی است که باعث درگیری این دو مقام کاخ سفید شده‌اند. آنها بر سر پرسنل کاخ سفید هم با یکدیگر اختلاف دارند.

مک‌مستر اخیراً سه عضو شورای امنیت ملی که نزدیک به بانون یا مایکل فلین، مشاور امنیت ملی مستعفی کاخ سفید را از کار برکنار کرد. برای افراد نزدیک به بانون، این اقدام گویای واقعیت‌های بسیاری است. 

آسوشیتدپرس نوشته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 یکی از موضوعات محل مناقشه در کاخ سفید میان مک‌مستر و استفان بانون است. مک‌مستر خواستار پایبندی به آن است در حالی که بانون از خروج آمریکا از آن حمایت می‌کند.