درخواست کیسینجر برای حفظ داعش به منظور مقابله با ایران

«هنری کیسینجر»، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور این کشور، گفت نباید با نابود کردن داعش، زمینه را برای توسعه قدرت ایران در منطقه فراهم کرد؛ زیرا به ادعای وی، با سلطه تهران و نیروهای متحدش بر اراضی آزاد شده از چنگ داعش، یک «امپراتوری رادیکال ایرانی» شکل خواهد گرفت.

 

در عراق، نیروهای این کشور توانستند موصل را از وجود عناصر داعش پاکسازی کرده و شهر را در کنترل خود درآورند. نیروهای عراقی تقریبا به بیرون راندن داعش از تمام مراکز اجتماع آنها در این کشور نزدیک شده‌اند. در سوریه نیز ائتلاف عربی-کُردی نیمی از مناطق شهر رقه را از حضور داعش پاکسازی کرده است که از اواسط سال 2014 و همزمان با قدرت گرفتن این گروه تروریستی به مرکز خلافت خودخوانده داعش تبدیل شده بود.

حالا کیسینجر 94 ساله، که در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، وزیر خارجه آمریکا بود، به دولت ترامپ هشدار می‌دهد، شکست داعش به قدرت گرفت ایران در سراسر منطقه خاورمیانه منتهی می‌شود.

هنری کیسینجر یادداشتی برای خبرگزاری «کاپ‌ایکس» نوشت و در آن آورده است: در این شرایط، مثال سنتی که می‌گوید دشمنِ دشمن شما می‌تواند به عنوان دوست شما باشد، دیگر کاربردی ندارد. در خاورمیانه کنونی، دشمنِ دشمن شما می‌تواند دشمن شما باشد. خاورمیانه با نوسان ایدئولوژی‌ها و با اقدامات خاصی، جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

او در ادامه مطلب خود با مطرح کردن ادعاهای علیه ایران آورده است: جنگ دنیای بیرونی با داعش می‌تواند یک مثال باشد. اغلب قدرت‌های غیرداعشی - از جمله ایران شیعه و دولت‌های سنی پیشرو - بر ضرورت نابودی داعش اتفاق نظر دارند. اما کدام یک از آن‌ها وارث سرزمین‌های داعش خواهد بود؟ ائتلاف سنی‌ها؟ یا یک حوزه نفوذ که تحت سلطه ایران است؟.

پاسخ آن چندان واضح نیست؛ زیرا روسیه و کشورهای عضو ناتو از جناح‌های مخالفی حمایت می‌کنند. اگر اراضی تحت کنترل داعش از سوی سپاه پاسداران انقلاب ایران یا نیروهای آموزش دیده و مدیریت شده آن‌ها تصرف شوند، در نتیجه آن یک کمربند از تهران تا بیروت ایجاد می‌شود، که می‌تواند نشانه‌ای از ظهور یک «امپراتوی رادیکال ایرانی» باشد.

سپاه پاسداران ایران در عراق از نیروهای شیعه دولت حمایت می‌کند و بغداد را در آزادسازی مناطق تحت کنترل داعش یاری می‌رساند. در سوریه نیز سپاه پاسداران ایران از دولت «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، حمایت می‌کند. به نیروهای ارتش مشاوره نظامی می‌دهد و نیروهای نظامی را از دیگر کشورهای شیعه برای کمک به حفظ دولت بشار اسد، تقویت می‌کند.

ایران و آمریکا هرکدام به طور جداگانه مشغول نبرد با داعش در دو کشور عراق و سوریه هستند.

وی در ادامه یادداشت خود مدعی شده است: در حالیکه اقدامات آمریکا به برخی نیروهای ویژه در جبهه‌های زمینی و بمباران از طریق جنگنده‌های ائتلاف محدود می‌شود؛ ایران در حال سلطه بر هر دو کشور است. به همین دلیل برقرار ماندن داعش کمک بزرگی به محدود کردن قدرت نفوذ ایران خواهد کرد.