عکس های سلفی، شناسنامه معرفی نمایندگان منتخب

 مجید ابهری  در خصوص اخبار اخیر سلفی‌ها نمایندگان مجلس گفت: در طی چند روز اخیر فضای مجازی به صحنه انعکاس و نقد موضوع عکس‌های سلفی در روز تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شده است. از نگاه رفتارشناسی قبل از ورود هر فرایند جدید به کشور باید بسترسازی فرهنگی و آموزشی در زمینه جایگاه آن فرایند و فرهنگ کاربردی آن صورت گیرد و این اقدام می‌تواند از فرایند آپارتمان‌نشینی، خودروسواری، تلفن همراه، رایانه، و ... شروع شود و به فرهنگ‌های مختلف رفتاری رسد.

وی افزود: متأسفانه عکاسی از خود به معنای معروف شدن است و این اقدام در کشور ما به‌درستی اثرسازی نشده است به همین جهت عوارض و آسیب‌های آن بسیار بیشتر از محاسن و امتیازات فرایند جدید است.

عکس سلفی از سوژه‌های مختلف، اماکن جالب و یا شخصیت‌ها و چهره‌های فرهنگی، هنری ورزشی و ... است که آن هم در قالب شرایط خاص صورت می‌گیرد.

رفتارشناس خاطرنشان کرد: عکس سلفی با خانم موگرینی در مجلس شورای اسلامی یکی از ابعاد اینگونه رفتارهاست که البته شرایط عکس‌ّبرداری و شخص مورد نظر و وضعیت انعکاس موضوع همراه با تصاویر در رسانه‌های داخلی باعث شد اکثریت شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه و حتی دشمنان اسلام و ایران اقدام به تکرار آن نمایند.

وی عنوان کرد: روزنامه دی‌تلگراف ضمن چاپ عکس سلفی نمایندگان مجلس اینگونه نوشت: خانم موگرینی نیز از این حرکت نمایندگان مجلس ایران غافلگیر شد. همچنین روزنامه گاردین که معمولاً‌ اخبار بسیار مهمی را منعکس می‌کند مطالبی به انتشار رساند که جنبه اهانت به عزت ملی و شخصیت فرهنگی ما را در پی داشت. از شبکه‌های بی‌بی‌سی تا من و تو و شبکه امریکا نمی‌توان غافل ماند چرا که با بزرگنمایی موضوع سعی در تخریب جایگاه قوه قانون‌گذاری شده است.

ابهری اذعان داشت: باید به این موضوع توجه شود که پایه و اساس عکس سلفی به روحیه خودشیفتگی افراد بازمی‌گردد. نمایندگان مجلس احتمال رفتار شوخی‌آمیز آنها همراه با حرکات انجام شده انعکاس نامناسبی را در کشور ایجاد کرد. در این زمینه باید از بزرگنمایی یا سیاه‌نمایی در تصویر سیاست‌های جنایی در این زمینه به‌طور جدی خودداری شود. چرا که نمایندگان مجلس در اصل عصاره فضایل ملت ایران و نماینده هشتاد میلیون ایرانی هستند و در این میان رفتار چند نماینده نباید معیاری برای ارزیابی و یا تهاجم به نهاد مجلس تلقی شود.

وی در ادامه گفت: نمایندگانی که در این موضوع دخالت داشته‌اند بهتر است در یک بیانیه جمعی ضمن توضیح یا بیان ابعاد واقعی موضوع از مردم و دیگر نمایندگان مجلس عذرخواهی کنند و اجازه ندهند یکی از ارکان اصلی نظام اینگونه مورد هجوم بیش از حد قرار گیرد و مسلماً ریاست مجلس و هیئت رئیسه اجازه تکرار اینگونه حوادثی را نخواهند داد.

رفتارشناس خاطرنشان کرد: باید یادآوری کنیم موکلین این گروه از نمایندگان ضمن ابراز تأسف بیان کردند نتیجه رأی دادن لیستی و گروهی همین می‌شود. و اینگونه رفتارها می‌تواند موجب کمرنگ شدن و یا از بین رفتن اعتماد ملی و سرمایه‌های اجتماعی قلمداد شود. چرا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مردم، ملت ایران در جایگاه امروز قرار گرفته‌اند.