آغاز به کار دولت جدید روحانی با تحریم‌های جدید آمریکا

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: شکل گیری دولت جدید ایران در دوره دوم ریاست جمهوری "حسن روحانی" به مرحله تعیین کننده‌ای رسیده و پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) در حال بررسی صلاحیت وزرای مورد نظر وی برای تشکیل کابینه وزرای جدید است.

مهمترین ترمیم‌ها در دولت جدید روحانی در وزراتخانه های دفاع، انرژی و اقتصاد صورت گرفته است، در حالیکه در شرایط حساس بین المللی و عادی سازی روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی، "محمدجواد ظریف" سمت خویش بعنوان وزیر امور خارجه ایران را همچنان حفظ کرده است.

دولت جدید ایران در مقابل وظایف نه چندان ساده‌ای قرار دارد: لازم است تا آهنگ اصلاحات در کشور همچنان ادامه پیدا کند و از، ازسرگیری مجدد رویارویی با آمریکا در شرایطی که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری ایالات متحده قانون مربوط به تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه، ایران و کره شمالی را امضاء کرده است، اجتناب ورزد.

آغاز به کار دولت جدید روحانی با تحریم‌های جدید آمریکا

تشکیل کابینه وزرای جدید دولت ایران، آخرین مرحله از راه تجدیدحیات قوه مجریه بعد از مراسم تحلیف "حسن روحانی" در دومین دوره ریاست جمهوری وی است. معرفی وزرای جدید دولت به مجلس از هم اکنون مباحثات شدیدی را در مورد امکان ادامه خط مشی قبلی روحانی در شرایطی که دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال کرده، بوجود آورده است. امضای قانون تحریم‌های جدید، هدیه ترامپ به همتای ایرانی خود، به مناسبت مراسم تحلیف وی تلقی می شود. البته مقامات تهران وعده داده اند که به این اقدام واشنگتن پاسخ مناسب خواهند داد.

ایران زندگی در سایه تحریم‌های غرب را آموخته است

"لانا راوندی-فدایی" کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در آکادمی علوم روسیه به این روزنامه توضیح داده است: «به رغم آنکه قانون جدید مصوبه کنگره آمریکا، سه کشور روسیه، ایران و کره شمالی را در "محور شرارت" گنجانده، مقایسه تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر ایران و روسیه بسیار سخت است، برای اینکه جمهوری اسلامی از سال 1979 به اینطرف، دیگر یاد گرفته است تا تحت تحریم‌های شدید غربی زندگی کند و طی سال‌های گذشته نیز خط مشی "اقتصاد مقاومتی" در کشور در حال پیاده شدن است. البته تشدید تحریم‌های آمریکا می تواند به اقتصاد ایران آسیب دوباره ای وارد کند، برای اینکه ارسال تجهیزات و فناوری‌های مدرن و همچنین امکان مشارکت با شرکتهای بین المللی بسیار محدودتر شده است.»  

البته به عقیده "ماکسیم سوچکوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه، «با توجه به اینکه صنایع دفاع ایران در معرض تحریم‌ها قرار گرفته است، این مسئله برای مقامات تهران پنجره‌ای برای امکان همکاری‌های نزدیکتر با شرکت‌های روسی در این زمینه باز خواهد کرد که در وضعیت مشابهی قرار دارند.»

دولت روحانی وظایف داخلی و خارجی سنگینی پیش روی دارد

به نوشته کامرسانت، در شرایط تشدید فشارها از جانب آمریکا، دولت جدید ایران باید به فکر یافتن پاسخ مناسب به تحریم‌های جدید نیز باشد تا از یک سو آسیب‌های وارده را به حداقل برساند و در عین حال اجازه ندهد که کشور دوباره به دوران رویارویی تمام عیار با آمریکا بازگردد. علاوه بر این، دولت جدید روحانی باید وظیفه سنگین ادامه مدرنیزه سازی اقتصاد ایران، ایجاد موقعیت‌های شغلی بیشتر برای جوانان و جذب سرمایه های خارجی در طرح‌های گسترده داخلی را نیز انجام دهد.

البته دستیابی به توافق سیاسی داخلی در ایران تا حدودی نیز به روند توسعه اوضاع بین المللی پیرامون جمهوری اسلامی و همچنین آهنگ تصمیمات قاطع برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور بستگی خواهد داشت.

ماکسین سوچکوف در این باره می گوید: «ایران در شرایط کنونی در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته است. دولت دونالد ترامپ طرح "باراک اوباما" برای همزیستی مسالمت آمیز با ایران و حل و فصل اختلافات دوجانبه را بطور کلی قبول ندارد. در واقع واشنگتن به همان نظریه یافتن راهی برای سرنگونی رژیم سیاسی در جمهوری اسلامی بازگشته است که سالها قبل در ایالات متحده طرفداران زیادی داشت. بدین ترتیب دولت جدید حسن روحانی باید بتواند راهی برای مقابله عاقلانه با سیاست‌های خصمانه واشنگتن پیدا کند.»