به گزارش فارس، آیتالله نوری همدانی چندی قبل سفری ۵ روزه به کشور روسیه داشتند.
شبکه خبری راشاتودی روسیه، روز گذشته،(۲۵ نوامبر ۲۰۱۱) گزارشی را از این سفر و از حاشیه‌های حضور این مرجع تقلید شیعیان در کشور روسیه منتشر کرد.

گزارشی که بیانگر زوایای مهم شخصیت مرجع تقلید شیعه از نگاه یک خبرنگار غربی و تأثیرگذاری مواضع اخذ شده توسط شخصیت‌های مذهبی و سیاسی ایران در عمق اروپا بر روند بیداری اسلامی است.

آنچه ‌در ادامه می‌خوانید، متن کامل و ترجمه شده گزارش راشاتودی در مورد سفر آیت‌الله همدانی است:

* آیت‌الله در مسکو!

پیرمرد، پر طاقت و سالم به نظر می‌رسد و لباسی بلند به تن کرده است. او در حالی که سریع راه می‌رود، وارد سالن می‌شود و به وضوح به همه سلام می‌کند.

او رفتار بی‌تکلّفی دارد اما هنگامیکه که وارد سالن می‌شود، همه در یک لحظه دچار سکوت می‌شوند.

مرد با صدای آرام نماز می‌خواند و طنین صدای او در محل نمازش انعکاس دارد.

پس از این مقدمه او برای یک ساعت و نیم صحبت می‌کند. ارائه تجزیه و تحلیل از اوضاع جهان با انتخاب بسیار ویژه‌ای که از عبارت‌ها و تعاریفی که توسط کارشناسان و تحلیلگران ایرانی ابداع و ارائه می‌شوند و در عین حال بدون حضور هیچیک از واژگان کلیشه‌ای غربی.

من تنها زنی هستم که به عنوان خبرنگار در جلسه حضور دارم.

مردی که ما برای خوشامدگویی به او جمع شده‌ایم، مردی است که همراه با میلیون‌ها ایرانی پیرو خویش از اعتماد به نفس برخوردار است.

مرد، حسین نوری همدانی نام دارد و آیت‌الله العظمی است. یکی از هفت روحانی بزرگ شیعیان. او اولین مقام مذهبی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران است که از روسیه بازدید می‌کند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی، ۸۶ ساله است. او در زمان شاه مدتی را در زندان سپری کرده و مدتی هم به عنوان نماینده آیت‌الله خمینی(ره) در اروپا بوده است.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی یکی از هفت مرجع تقلید است.
دانشمندانی بلندپایه با بالاترین قدرت دینی در مذهب شیعیان که امکان صدور " فتوا " دارند. به معنی قانونی که در همه زمینه‌ها برای مسلمانان شیعه الزام‌آور محسوب می‌شود.

(آیت‌الله) همدانی هم‌اکنون در کشور ایران و در شهر قم به عنوان یکی از شهرهای مذهبی و از مراکز تحصیلی شیعیان سکونت دارد.

آیت‌الله‌العظمی(نوری همدانی) در حوزه علمیه تدریس می‌کند و همچنین سفرهایی به سرتاسر ایران دارد که در آنها با دانشجویان و پیروان خود که بیش از صدها هزار نفر هستند، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

در اوج بهار عربی بود که آیت‌الله نوری همدانی از ملت‌های مسلمان خواست برای مقابله با اقدامات هدایت شده غرب متحد شوند. او پس از آن از جنبش اشغال وال‌استریت استقبال کرد و همچنین اقدامات دولت عربستان سعودی را در کشتار شیعیان و تخریب مساجد در بحرین نیز محکوم کرد.

همچنین مدت کوتاهی قبل از سفر او به مسکو، روحانیون ایرانی به دولت آذربایجان پیرامون قانون ممنوعیت حجاب فشار آوردند و آیت‌الله نوری همدانی نیز در همین زمینه با اشاره به قیام مسلمانان در لیبی تصریح کرده بود که آماده است در راه خدا به شهادت برسد.

این مواضع در غرب به صورت معمولی برای کارهای انتخاباتی به کار گرفته می‌شود اما صحبت‌های آیت‌الله نوری همدانی لفاظی‌های پوپولیستی نبود بلکه مواضع روشنی بود که توسط میلیون‌ها مسلمان نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این فرآیند خاص شیعیان است و سبب تحکیم سیاسی آنان نیز می‌شود.

آیت‌الله‌العظمی ۵ روز را در مسکو به سر برد و طی این مدت ضمن بازدید از تعدادی از مساجد مسکو با جمعی از دانشمندان و مقامات مختلف نیز دیدار کرد.

او به گونه‌ای سخن می‌گوید که بسیار پیچیده است و برای نزدیک شدن به فهم ما نیاز به ترجمه‌های ویژه‌ای دارد. زبان او زبان علم، کلام و شعر است.

این روحانی بلندپایه می‌گوید که بهار عربی به صورت مستقیم از انقلاب اسلامی ایران سرچشمه می‌گیرد و انقلاب اسلامی نیز در در همه جا از تونس تا عربستان سعودی در حال گسترش است.

این مرجع تقلید همچنین اشاره می‌کند که اسلام با اصول غرب و سکولاریسم مخالف است و می‌گوید: " حق وتو " کشورهای غربی و سیستم تبعیض نژادی را قادر می‌سازد تا " یک درصدی‌ها " تمام منابع را کنترل کنند.

آیت‌الله‌العظمی همچنین نسبت به بهار عربی نیز هشدارهایی را مطرح می‌کند و می‌گوید: آنچه که در لیبی و یمن در حال رخداد است، با وقایع سوریه متفاوت است.

او می‌افزاید: حوادثسوریه انقلاب اسلامی نیست و توطئه‌ای علیه اسلام است.

آیتاللهالعظمی نوری همدانی همچنین در مورد اینکه چرا ایران و آمریکا با یکدیگر رابطه ندارند تصریح میکند: "بین شیطان و خدا هیچ رابطه حسنهای وجود ندارد."