به گزارش فارس، سیصد و هفتاد و هشتم جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۸:۴۰ دقیقه صبح امروز (یکشنبه) به ریاست علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان آغاز شد.

* گزارش امیر سیاری از اقتدار نیروی دریایی ارتش در جلسه غیرعلنی مجلس

نمایندگان مجلس پیش از آغاز جلسه علنی امروز، ‌ نشست غیرعلنی داشتند که در این جلسه گزارش امیر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را استماع کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به مناسبت هفته بسیج و روز نیروی دریایی ارتش گزارشی از نقش و اهمیت دریا در سرزمین ایران و اقتدار نیروی دریایی ارتش در حمایت و حراست از مرزهای آبی کشور و اقتدار ایران بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ارائه داد و همچنین نقش راه‌های دریایی نسبت به راه‌های هوایی و زمینی را تبیین کرد.

* مرثیه سرایی حاج علی انسانی در آغاز جلسه علنی / مجلس حال و هوای محرم گرفت

وکلای ملت، پیش از ورود به دستور جلسه به مداحی و مرثیه‌سرایی حاج علی انسانی مداح اهل بیت که به مناسبت آغاز ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) و یارانش به خانه ملت دعوت شده بود، گوش فرا دادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از پایان مداحی حاج علی انسانی، از وی تشکر کرد و گفت: با این مرثیه سرایی فضای محرم به خانه ملت آمد.

* ماده مربوط به ارائه مکان مناسب برای تشکیل بازار مراعا ماند

نخستین دستورکار جلسه امروز بهارستان‌نشینان، بررسی ماده ۱۷ طرح ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار بود.

*در جریان بررسی این ماده، مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی‌ در مجلس در اخطاری اظهار داشت:
در این ماده وزارت راه و شهرسازی موظف به همکاری با شهرداری‌ها برای دسترسی به زمین است که اگر این همکاری از نوع مشورت باشد که وزارت راه و شهرسازی طبیعتا ملزم به آن است‌ اما اگر قرار باشد این زمین‌ها به صورت مجانی در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد، این طبق اصل ۷۵ موجب تحمیل شدن هزینه بر دولت و ایجاد بار مالی برای قوه مجریه می‌شود که بر این اساس مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.

حسینی صدر در ادامه پیشنهاد حذف تبصره ۲ ماده مذکور را ارائه داد و گفت: وزارت راه و شهر سازی، ۱۰ برابر توانش، پروژه‌های انجام نشده دارد و اگر همین پروژه‌ها را به مرحله اجرایی برساند کافی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن این اخطار گفت: این همکاری وزارت راه با شهرداری‌ها به معنای قرار دادن مجانی زمین در اختیار شهرداری‌ها نیست و دلالت روشنی بر این موضوع در تبصره ۲ ماده ۱۷ وجود ندارد.

حسینی صدر نیز در پاسخ به لاریجانی گفت: اگر شما می‌گویید که مجانی نیست، ما قبول داریم.

*همچنین حمید‌رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان، در اخطاری به استناد به اصول ۷۵،۱۰۱ و ۱۰۲ قانون اساسی، این ماده را مغایر این اصول دانست و اظهار داشت:
طبق اصل ۷۵ گویا برخی از جزئیات ماده ۱۷ طرح مذکور دارای بار مالی است که و با صراحت روشن نیست و طبق اصول ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون اساسی شورای عالی استان‌ها می‌تواند پیشنهادی را به مجلس ارائه دهد تا مجلس آن را بررسی کرد و قانون گذاری کند اما در این ماده تکلیفی بر عهده این شورا گذاشته شده که شائبه قانونگذاری دارد.

وی خواستار مراعا ماندن این ماده برای بررسی بیشتر در کمیسیون اصل ۴۴ شد.

در ادامه علی لاریجانی گفت: ابهامی در این ماده وجود دارد و اگر کمیسیون می‌خواهد آن را اصلاح کند، اشکالی ندارد؛ این ماده را مراعا می‌گذاریم.

* انتقاد توکلی از تغییر گزارش کمیسیون‌ها پس از ارائه به صحن علنی

در جریان بررسی ماده ۱۸ طرح بهبود فضای کسب و کار، علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد که کمیسیون تخصصی بررسی کننده، این طرح یک کلمه از این ماده و به جای آن عنوان مجلس شورای اسلامی را اضافه کرده است.

بر همین اساس احمد توکلی نماینده مجلس تهران در مجلس طی تذکر آئین‌نامه‌ای گفت: طبق ماده ۱۴۴، آئین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون اصلی مدتی وقت دارد که گزارش نهایی خود از طرح‌ها و لوایح را به مجلس دهد لذا اینکه در حین رسیدگی شما بگوید که کمیسیون گفته که این عبارت را حذف و عبارت دیگر را جای آن می‌گذاریم، دارای مشکل است چرا‌که اگر من ‌از قبل می‌دانستم که عبارت تغییر کرده، پیشنهاد می‌دادم لذا خواهش می‌کنم که این رویه را اعلام نکنید.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: بر اساس قانون وقتی گزارش نهایی کمیسیون به صحن علنی آمد، دیگر نمی‌تواند آن گزارش را اصلاح کند مگر اینکه بگوید کلماتی دچار اشکال چاپی شده و ما آن را اصلاح می‌کنیم.

در همین زمینه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده تهران گفت: چند ماده از طرح بهبود فضای کسب و کار دارای اشکال بوده که مجلس آنها را مراعا گذاشت و بنده توصیه کردم که ‌موارد دیگر را باز‌بینی کنند و کمیسیون صبح امروز اعلام کرد که مواد را باز‌بینی و اصلاحاتی را نیز انجام داده است.

رئیس مجلس از اعضای کمیسیون اصل ۴۴ مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح بهبود فضای کسب و کار سؤال کرد که آیا پیشنهاد اصلاح اعمال شده چاپ شده است یا نه که در پاسخ اعضای کمیسیون به وی گفتند که چاپ شده نیست و علی لاریجانی نیز اعلام کرد که با این حساب نمی‌توان آن پیشنهاد اعلام شده را مد‌نظر قرار داد و آن پیشنهاد اعمال شده مجددا حذف می‌شود.

* تشکیل سازمان «نظام مشاوره مدیریت» در قالب شخصیت حقوقی مستقل غیر‌دولتی

‌‌نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در طرح ایجاد فضای مساعد کار‌آفرینی و رفع موانع کسب و کار ماده ۱۸ این طرح را پس از بحثو بررسی با ۱۲۹ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن علنی، به تصویب رساندند.

مجلس مقرر کرد به منظور توانمند‌سازی، ارزیابی و ارتقا شایستگی مدیریت بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی و نیز هم افزایی و توسعه ظرفیت‌های مشاوره مدیریت در کشور، «سازمان نظام مشاوره مدیریت»، در قالب شخصیت حقوقی مستقل غیر دولتی و غیر انتفاعی تشکیل ‌‌شود.

خانه ملتی‌ها مقرر کردند اساسنامه این سازمان با همکاری تشکل‌های اقتصادی ذیربط از سوی اتاق‌ها تهیه شود و ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با طی مراحل از طریق دولت به تصویب مجلس برسد.

* توکلی: ‌اساسنامه سازمان نظام مشاوره مدیریت نیاز به تصویب معاون رئیس‌جمهور ندارد

احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در جریان بررسی ماده ۱۸ طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار در اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، این ماده را مغایر اصل مذکور و قانون اساسی دانست و گفت: اگر سازمان نظام مشاوره مدیریتی یک سازمان صنفی باشد، مشمول اصل ۲۶ است و در قانون ذیربط روابط آن آمده است و ذکر این سازمان در این ماده معنا ندارد.

توکلی تصریح کرد: اگر این سازمان یک مؤسسه‌ای باشد، در این صورت تصویب معاون اول رئیس جمهور را نمی‌خواهد و اگر یک نظام یا سازمانی باشد که با دولت بخواهد تعامل مشترک داشته باشد، مانند سازمان نظام پزشکی، آن وقت اساسنامه این سازمان طبق اصل ۸۵ یا باید به مجلس بیاید یا به تصویب دولت برسد.

- علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: متن قانون این است که اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته دولت باید با رعایت قانون به مجلس بیایند یا به تصویب دولت برسد؛ در این ماده به صراحت گفته شده که سازمان نظام مشاوره مدیریت، یک سازمان غیر دولتی است بنابراین اخطاری در این زمینه وجود ندارد و شما می‌توانید پیشنهاد اصلاحی یا حذف بدهید.

* در ادامه این جلسه سید‌محمد‌جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در خانه ملت نیز طی تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۷۷ قانون اساسی، نسبت به اخطار توکلی واکنش نشان داده و گفت: در بیانات آقای توکلی اشاره‌ای شد که گویا طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار، می‌خواهد نظام سرمایه‌داری را حاکم کند اما اصل این طرح به دنبال تقویت و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است.

پس از بیان این تذکر و اخطارها علی لاریجانی رئیس مجلس پیشنهاد حذف «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور» را که از سوی یکی از نمایندگان ارائه شده بود، ‌به رأی مجلس گذاشت که با ۱۲۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.

رئیس مجلس پس از تصویب این پیشنهاد، رفع ابهامی را به رأی وکلای ملت گذاشت که با ۱۰۶ رأی موافق و ۲ رأی مخالف، تصویب شد که براساس آن مقرر شد اساسنامه سازمان نظام مشاوره مدیریت با همکاری تشکل‌های اقتصادی ذیربط از سوی اتاق‌ها تهیه شده و ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون " با طی مراحل از طریق دولت به تصویب مجلس " برسد.

* آغاز بررسی طرح دوفوریتی کاهش رابطه با رژیم انگلیس در صحن مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی موادی لز گزارش کمیسیون اصل ۴۴ در طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار، وارد بررسی کلیات و جزئیات طرح دوفوریتی کاهش رابطه با رژیم سلطنتی انگلیس شدند.

وکلای ملت در جلسه علنی روز چهارشنبه دوم آذرماه، دوفوریت طرح مذکور را با ۱۶۲ رأی موافق به تصویب رساندند و در صورت تصویب نهایی طرح مذکور، وزارت امور خارجه موظف می‌شود در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح " کاردار " تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

* بروجردی(طراح): سیاست‌های خصمانه انگلیس برای ملت بزرگ ایران قابل پذیرش نیست

علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس طی سخنانی به عنوان طراح طرح کاهش روابط با انگلیس، اظهار داشت: انگلیس در جریان فتنه ۸۸، با بسیج امکاناتش در سفارت این کشور و تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی نقش بسیار مخربی را در ایران ایفا کرد که این امر تنزیل روابط سیاسی را الزام‌آور می‌کند لذا جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای جهان روابط در حد سفیر دارد اما ملت بزرگ ایران نمی‌توانند تحمل کنند که سفیر انگلیس در تهران حضور داشته باشد و در خط مقدم مقابله با منافع ایران در همه عرصه‌ها پیشتاز باشد.

بروجردی ادامه داد: برخورد خصمانه انگلیس با ایران که آخرین اقدام آنها در ارتباط با تحریم بانک مرکزی بود؛ اگر چنانچه متوقف شود، این اختیار در طرح مذکور به وزارت امور خارجه داده شده که می‌توانند مجددا روابط را ارتقاء دهد همچنین این حق مجلس و نمایندگان ملت و کمیسیون امنیت ملی است که از وزیر خارجه گزارش دریافت کند و متناسب با آن تصمیم گیری کند.

* بیغش(مخالف): پرونده انگلیس درباره ایران سراسر خباثت و جنایت است / باید با آنها قطع رابطه کنیم

در ادامه نیز محمود احمدی‌بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در سخنانی در مخالفت با کلیات طرح کاهش روابط با انگلیس، اظهار داشت: بنده می‌دانم که اکنون رسانه‌های بیگانه به مذاکرات مجلس توجه دارند اما آنان باید بدانند که دل کسی در مجلس در گرو انگلیسی‌ها نیست و به نظرم این طرح باید بسیار قاطع تر و شدید‌تر علیه انگلیس تدوین می‌شد.

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها همواره نسبت به مردم ایران اقدامات خصمانه‌ای را انجام دادند و خباثت‌های آنان در طول جنگ‌های طولانی بر ملت ایران پوشیده نیست، ‌ گفت: مجلس از سال گذشته طرح کاهش سطح روابط با انگلیس را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کرد اما چون انگیزه‌ای بین دوستان نبود، این طرح بی نتیجه ماند‌ اما امروز ما باید رابطه ایران با انگلیس را قطع کنیم چرا‌که اگر آنان حتی یک جای پا در ایران داشته باشد، همان قدر خیانت می‌کنند که اگر سفیر در تهران داشته باشند.

وی در خاتمه با بیان اینکه ارتباط با انگلیس سراسر خیانت است، گفت: باید سفارت انگلیس در تهران را قفل بزنیم و تا زمانی که مثل آمریکایی‌ها به دریوزگی نیفتادند، توجه نکنیم.

* سبحانی‌نیا(موافق): اقدامات خصمانه انگلیس علیه ایران به اندازه چندین کتاب است

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در موافقت با کلیات طرح کاهش رابطه با انگلیس، اظهار داشت: مواضع دولت انگلیس ‌‌در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران در ۲۰۰ سال اخیر نشان می‌دهد که این کشور از هیچ اقدامی فرو‌گذاری نکرده و می‌توان این اقدامات خصمانه را که بر کسی پوشیده نیست، در چندین کتاب نوشت‌ و مجلس نه از امروز که از چندین ماه قبل منتظر چنین طرحی بود تا پاسخی به اقدامات خصمانه رژیم سلطنتی انگلیس بدهد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه سخنانش یادآور شد: حمایت همیشگی مالی و سیاسی و تجهیزاتی انگلیس از ضد انقلاب در داخل کشور ‌و گروهک‌هایی مانند گروهک ریگی و گروهک‌های ضد انقلاب که از بیرون مرزها جمهوری اسلامی ایران هدایت و حمایت می‌شوند، برای ملت ایران روشن است و اسناد این حمایت‌ها در دستگاه‌های امنیتی ایران وجود دارد.

سبحانی‌نیا با تاکید بر اینکه دست آلوده انگلیس در همه فجایع و خیانت‌ها علیه ایران روشن و مشخص است، تصریح کرد: از روش و منش دولت انگلیس استنباط می‌شود که رفتارهای این کشور با هدف تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران است و از شما نمایندگان مجلس می‌خواهم که در هفته بسیج با رای به طرح کاهش روابط با انگلیس همه بسیجیان را خوشحال کنید.

* حیدری(مخالف): مجلس خواهان قطع رابطه کامل ایران با " رژیم ‌صهیونیستی انگلیس " است

همچنین نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان در مخالفت با کلیات طرح دو‌فوریتی کاهش روابط با انگلیس، با بیان اینکه بیگانگان باید بدانند که هیچکس در مجلس ولایتمدار هشتم موافق رابطه با انگلیس خبیثنیست، اظهار داشت: طرح قبلی برای تجدیدنظر در رابطه با انگلیس به دلایل نامعلوم به طاق نسیان سپرده شد اما این نحوه ورود که بعد از هر حرکت خصمانه دولت خبیثانگلیس، یک واکنشی از سوی مجلس نشان داده شود، تلقی انفعال از کشور است و به نظر می‌رسد که نظر ما تابع نظرات آنهاست و قطعاً این موضوع با مشی عزتمندانه و لزوم حفظ و اظهار روحیه دیپلماسی و اقتدار در برابر سلطه‌گران، مغایرت دارد.

‌وی اضافه کرد: اگر گزارش مبسوط و مستدل و حکیمانه مرکز پژوهش‌های مجلس را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که متن این طرح بسیار کم است و این طرح صرفا در حوزه سیاسی است و کفایت نمی‌کند و مشتی که می‌خواهیم بر دهان انگلیسی‌ها بزنیم، با این طرح محکم نخواهد بود.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس خواهان قطع رابطه کامل با نظام پلید و صهیونیستی انگلیس هستند، تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که قطع این رابطه هیچ آسیبی به نظام وارد نمی‌کند و باید بدانیم که با این قطع رابطه، دست توطئه‌گران را از کشور ایران کوتاه می‌کنیم و همه ملت از شرّ این دولت مکار انگلیس راحت می‌شوند.

* الهیان(موافق): سفارت انگلیس در دوران فتنه ‌۲۴ ساعته علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد

زهره الهیان نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در موافقت با کلیات طرح دو‌فوریتی کاهش روابط با انگلیس، تصویب این طرح را مطالبه افکار عمومی و ملت شریف ایران دانست و اظهار داشت: خاطره تاریخی مردم ایران از دشمنی‌های دولت انگلیس و استعمار پیر مملو است و این سابقه دشمنی‌های انگلیس با ملت ایران به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

الهیان ادامه داد: در جریان فتنه ۸۸ و انتخابات ریاست جمهوری، انگلیس با طراحی یک فتنه علیه ایران، اقدام به براندازی دولت در قالب انقلاب مخملی کرد و سفارتخانه انگلیس که در روزهای عادی تعطیل می‌شود، در جریان فتنه ۸۸،۲۴ ساعته فعال بود و بی‌بی‌سی به عنوان بنگاه دروغ‌پراکنی و سخن‌پراکنی، جنگ روانی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شروع کرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در عرصه اقتصادی شاهد کارشکنی‌های انگلیس در پروژه‌های گوناگون در لایه‌های میانی مدیریت‌ها هستیم و آنان همواره تلاش می‌کنند که پروژه‌های ایران به نتیجه نرسد، بنابراین چه منفعتی در رابطه اقتصادی با انگلیس داریم که بخواهیم آن را نگه داریم لذا چه بهتر که این پیام را برای دولت انگلیس داشته باشیم که قطع رابطه با این کشور، بهتر از نگه داشتن رابطه است.

* سفیر ‌روبا‌ه پیر در آستانه اخراج‌

نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان طرح کاهش رابطه با انگلیس، کلیات این طرح را با ۱۷۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ رأی مأخوذه، به تصویب رساندند.

* نمایندگان ملت به کاهش رابطه تهران با لندن رأی قاطع دادند
** مهلت دوهفته‌ای مجلس به دولت برای اخراج سفیر انگلیس ‌‌از ایران

بهارستان‌نشینان جزئیات طرح کاهش روابط با رژیم سلطنتی انگلیس را نیز با ۱۷۱ رأی موافق، سه رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع، از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند که بر اساس ماده واحده این طرح وزارت امور خارجه موظف شده که در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

وکلای ملت در تبصره نخست ذیل این ماده نیز به وزارت امور خارجه اجازه دادند که در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه انگلیس سطح روابط با این کشور را ارتقاء دهد.

در تبصره دو ذیل ماده واحده طرح کاهش روابط با انگلیس نیز وزارت امور خارجه موظف شد که در مورد سایر کشورهای که در رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت اخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

* لاریجانی: ‌مجلس رفتار دولت انگلیس را رصد می‌کند / کاهش رابطه ‌اول کار است

پس از تصویب طرح دو‌فوریتی کاهش روابط با انگلیس در جلسه علنی امروز، علی لاریجانی رئیس مجلس طی سخنانی در دفاع از اقدام وکلای ملت گفت: بنده از اقدام سنجیده و انقلابی مجلس در کاهش روابط با انگلیس تشکر می‌کنم و دولت انگلیس نیز متوجه باشد که مجلس شورای اسلامی رفتار آنها را رصد می‌کند و این تازه اول کار است.

- پس از تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس و همچنین سخنان رئیس‌جمهور، وکلای ملت با شعار مرگ بر انگلیس از اقدام انقلابی مجلس در کاهش روابط با رژیم سطنتی انگلیس استقبال کردند.

* کوچک‌زاده: ملت ایران در تنظیم روابط با دشمنان معطل مراجع رسمی نمی‌ماند‌

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران نیز در ادامه طی تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی پارلمان و ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر رأی بالای آنها به طرح کاهش رابطه با انگلیس، اظهار داشت: دولت انگلیس بداند آنچه در مجلس اتفاق افتاد، یک فرآیند تنظیم شده در چارچوب روابط دیپلماتیک بود و بر حسب جایگاهی که مجلس و اختیاری که نمایندگان دارند، به تبعیت از ملت ایران، این اتفاق افتاد همچنین دولت انگلیس بداند که اگر بر مواضع خبیثانه‌اش اصرار کند، قبل از تصویب مسئولین رسمی نظام، ملت به او تودهنی می‌زنند و با این کشور کاری می‌کنند که ۳۰ سال در پیشگاه این ملت دریوزگی و اعاده روابط کند و موفق نشود.

نماینده تهران در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آنچه ‌در مجلس اتفاق افتاد، حداقل‌هایی را که ملت در خصوص میزان روابط ایران با انگلیس ‌می‌خواستند، تأمین کرد و دولت انگلیس حواسش را جمع کند، اینطور نیست که ملت ایران در تنظیم روابطش با کسانی که دشمنی می‌کنند، معطل مراجع رسمی بماند و اگر دولت انگلیس مواضع خودش را تصحیح نکند، تودهنی محکمی از ملت ایران خواهد خورد.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، گفت: ما که متوجه نشدیم، این تذکر درباره چیست، اما نطق خوبی بود.

* نطق‌های میان دستور

* صمد فدایی: دولت هر سه ماه یکبار پیشرفت مصوبات سفر رهبری به کرمانشاه را گزارش دهد

صمد فدایی نماینده مردم سنقر و کلیایی طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج و تسلیت ایام عاشورای حسینی، اظهار داشت: سفر تاریخی مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه و استقبال بی‌نظیر مردم این استان از معظم‌له که موجب شادی دوستان و ناراحتی دشمنان شد، نقطه عطفی در تاریخ این استان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خوشبختانه برخی از پروژه‌های مهم استان کرمانشاه با سفر مقام معظم رهبری به این استان شروع شد، ‌ گفت: اما در خصوص اشتغال به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری و مردم این استان هنوز اقدام اساسی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه مجلس آماده همکاری با دولت در خصوص رفع مشکلات استان کرمانشاه است، پیشنهاد کرد دولت هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت مصوبات سفر مقام معظم رهبری در استان کرمانشاه را ارائه کند.

فدایی با اشاره به مصوبات سفر رهبری و سفر سوم دولت به استان کرمانشاه، بیکاری و مشکل اشتغال، عدم تخصیص به موقع اعتبارات عمرانی و عدم پرداخت تسهیلات به جوانان جویای شغل از سوی صندوق امام رضا استان کرمانشاه را از جمله مهمترین مشکلات و دغدغه‌های مردم استان کرمانشاه برشمرد.

* کریمی فیروزجانی: اصولگرایان ‌با وحدت ذیل جبهه متحد ‌‌آرزوی نمایندگی را بر دل جریان فتنه و ‌انحراف‌ باقی بگذارند

همچنین علی کریمی فیروزجانی نماینده مردم بابل در مجلس در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با تسلیت فرا رسیدن ایام عاشورای حسینی، عاشورا را مکتب عشق و دلدادگی دانست و گفت: اگر امروز پس از ۱۳۷۲ سال از آن واقعه بی‌نظری دهه عاشورا با شکوه برگزار می‌شود، به دلیل همان جوشش خون امام حسین(ع) است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آنچه ‌این روزها در عرصه بین‌الملل مشاهده می‌شود، نشان از سردرگمی آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای مستکبر است و استیصال آنها در برابر موج بیداری اسلامی، سقوط دیکتاتورها و شکست آنها در مصادره انقلاب‌ها و ایجاد انحراف در این قیام بر این سردرگمی افزوده است.

کریمی همچنین با اشاره به رأی امروز نمایندگان به کاهش رابطه با انگلیس گفت: رای امروز نمایندگان همان اراده قاطع و تصمیم ملت ایران و هشداری به تمام کشورهای خودکامه و مستبد است.

کریمی با بیان اینکه تمام کاندیدها باید در چارچوب قانون با مردم همراهی کنند، گفت: اصولگرایان باید با کنار گذاشتن اختلاف ‌سلیقه‌ها گرد جامعتین و کمیته ۸ + ۷ متحد شوند و با تشکیل یک مجلس اصولگرا آرزوی نمایندگی را بر دل فتنه‌گران و جریان انحرافی باقی گذارند.

* غفوری‌فرد: ایران اسلامی الهام‌بخش تحولات جهانی است

حسن غفوری‌فرد نماینده مردم تهران نیز طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم اظهار داشت: بیداری اسلامی امروز کشورهای منطقه نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران و اقدامات عاشورایی آنهاست و به همین دلیل است که شاهد خشم و کینه احمقانه استکبار هستیم اما با وجود همه توطئه‌های دشمن مشعل هدایت اسلامی هر روز نورانی‌تر می‌شود.

این نماینده اصولگرا مجلس گفت: جهان می‌داند که ایران اسلامی الهام‌بخش تحولات جهانی است و نظریه مردم‌سالاری دینی و فرهنگ اسلامی در حال جهانی شدن است.

غفوری فرد در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب تهدیدات احمقانه آمریکا با مشت‌های فولادین نیروهای مسلح ارتش، سپاه و بسیج و مردم انقلابی مواجه می‌شود.

نماینده مردم تهران به انتخابات آتی مجلس اشاره کرد و گفت: منافع ملی باید بالاتر از رقابت‌های سیاسی و برد و باخت‌های حزبی باشند و نباید آب به آسیب دشمن ریخت.

* بختیاری خواستار تقسیم استان کرمان به دو بخش شمالی و جنوبی شد

در ادامه نیز محمد تقی بختیاری نماینده مردم بافت در مجلس در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم اظهار داشت: مدت زیادی است که تقسیم استان پهناور کرمان نقل محافل رسمی و غیررسمی کشور است.

وی گفت: استان کرمان با داشتن ۱۱ درصد از وسعت سرزمینی کشور پهناورترین استان کشور است، تنوع اقلیمی، داشتن انواع شرایط آب و هوایی، وجود ۲۵ درصد باغات کشور و ۳۰ درصد از غنی ترین و ارزشمند‌ترین معادن مهم کشور و نیروی انسانی کار آمد و صدها ویژگی خاص دیگر از جمله مواردی است که باید در استان به آن توجه کرد.

بختیاری با بیان اینکه استان کرمان باید به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شود افزود: در این تقسیم بندی باید به نحوی تصمیم گیری شود که دچار مشکل نشویم.

* حسینی‌صدر: مردم منتظر برخورد قاطع قوه قضائیه با عاملان فساد ۳ هزار میلیاردی هستند

مؤید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: مردم منتظر اقدام قاطع قوه قضائیه در مورد اختلاس ۳ هزار میلیاردی هستند تا با مجازات متخلفین در هر جایگاه که هستند اعتماد عمومی جامعه ترمیم و مجال سوء تبلیغ از مخالفان گرفته شود.

وی افزود: در این برهه از زمان دنیا باید بداند که ملت ایران با تبعیت از رهبر خویش مرعوب نخواهد شد‌ اما باور نکردنی است که برخی در این عرصه از جنگ صحبت می‌کنند؛ جنگ برای بشریت ننگ‌ است و ما افتخارمان این است که ملت صلح‌طلبی هستیم و همه را به صلح دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مرز رازی یکی از محل‌های ورود مسافران خارجی به کشور است، گفت: مسافران این جاده از یک جاده روستایی عبور می‌کنند که این مسئله جای تاسف دارد. این جاده سلامت وزارت راه را زیر‌سؤال می‌برد و مردم می‌گویند که یا تعمدی در عدم تکمیل این جاده است و یا اینکه وزارت راه ناتوان است.

* تذکرات شفاهی بهارستان‌نشینان

* پورفاطمی: لاریجانی با رحیمی برای حل مشکلات مردم بوشهر رایزنی کند

سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت به مناسبت فرار رسیدن ایام محرم اظهار داشت: دولت به مرزنشینان در رابطه با کالای همراه ملوان وعده داده بود و رئیس جمهور گفته بود که مردم به جای ۶ مرتبه می‌توانند ۱۲ مرتبه با خود بار وارد کشور کنند اما حدود ۶۰ روز است که لنج‌های زیر بار، همین طور مانده‌اند و طی دو روز گذشته هم حوادثی در این رابطه پیش آمد و چند لنج سوخت.

وی گفت: مردم مناطق مرز نشین وام‌های را از بانک‌ها گرفته‌اند و در حال حاضر حدود ۲ ماه است نتوانستند قسط وام‌های خود را پرداخت کنند بر این اساس انتظار می‌رود برای حل مشکلات مردم چاره‌ای اندیشیده شود.

پورفاطمی افزود: از رئیس مجلس که قول دادند با آقای رحیمی در میان بگذارند تشکر می‌کنم. همچنین امروز مباحثی با آقای میر تاج الدینی و آقای باهنر داشتیم که امیدوارم این مسئله حل شود تا مردم مشکلات‌شان را حل کنند.

* باهنر: دولت برای حل مشکل صندوق فولاد اقدام کند

سیدمحمدعلی موسوی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران صندوق بازنشستگان صنعت فولاد مکلف شده که تبصره ۵ ماده ۱۰۹ آئین‌نامه استخدامی شرکت‌های وزارت صنایع و معادن و فلزات را جهت شاغلینی که بازنشسته می‌شوند، اجرا کند.

وی افزود: خوشبختانه بند ۳۳ بودجه سال ۹۰ مصوب کرده که بدهی صندوق به کمک دولت پرداخت شود ولی در حال حاضر این صندوق با مشکلاتی مواجه هست همچنین بازنشستگان صنعت فولاد شایستگی این را دارند که ما حقوقشان را به موقع پرداخت کنیم و بنده از مسئولان می‌خواهم که برای این مسئله چاره‌اندیشی کنند.

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر موسوی مبارکه گفت: بعضی از این صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق فولاد یک مشکل اساسی دارند و در هر صورت افرادی که طلب‌کارند، در این قضیه تقصیر ندارند؛ در حال حاضر حاکمیت باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد و در رأس حاکمیت هم دولت باید در این رابطه اقدام لازم را انجام دهد‌ البته مجلس هم برای حل این مشکل آمادگی دارد.

* ناصری: دولت پول محصول کشاورزان را پرداخت کند

همچنین عبدالحسین ناصری نماینده مردم گرگان طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس ضمن انتقاد از قیمت پایین سویا گفت: با وجود افزایش قیمت بذر، کود، سم، سوخت و سایر موارد متأسفانه قیمت‌ این محصول به نسبت افزایش سایر قیمت‌ها افزایش نیافته است.

ناصری اظهار داشت: امروز حدود دو تا سه هفته است که محصول کشاورزان توسط جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی خریداری شده ولی متأسفانه هنوز از معاونت برنامه‌ریزی پولی به وزارت جهاد داده نشده است لذا از رئیس‌جمهور می‌خواهم که تدابیری بیندیشد تا هرچه سریعتر پول کشاورزان به آنها پرداخت شود همچنین از هیئت رئیسه مجلس می خواهم که در این رابطه تذکرات لازم را به مسئولان بدهد و گفت که ‌هم اکنون کشاورزان در سختی هستند.

* کواکبیان: عدم همکاری دولت با شهرداری تهران سبب افزایش مشکلات مردم می‌شود

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان نیز در تذکر شفاهی خود اظهار داشت: شنیده شده که دولت به بانک‌ها دستور داده با شهرداری تهران همکاری نکنند که اگر این موضوع درست باشد، اصلا به نفع ملت نیست چرا که مردم تهران این روزها با وضعیت نامطلوب اتوبوس‌ها و مترو روبرو هستند و این همکاری نکردن دولت با شهرداری سبب افزایش این مشکلات می‌شود لذا دولت باید با شهرداری همکاری کند تا این خدمات بهتر به مردم ارائه شود.

این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: برخورد مسئولین قوه قضائیه با مسئول خبرگزاری ایرنا سبب شد تا در این بین روزنامه اعتماد بسته شود؛ اگر بسته شدن این روزنامه به دلیل آن مصاحبه است پس روزنامه اعتماد هم نباید توقیف بشود لذا دستگاه قضایی هر چه زودتر وضعیت روزنامه اعتماد را بررسی کند.

کواکبیان همچنین گفت: نمایندگان برای سال ۸۹ تصویب کردند تا ۳۰ درصد از درآمد ناشی از افزایش قیمت‌ها در اختیار صنعت قرار گیرد و برای سال جاری نیز این میزان را ۲۰ درصد مصوب کرده‌اند اما نه در سال گذشته و نه در امسال دولت این موضوع را رعایت نکرد که به دلیل این موضوع نیز بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی در استان سمنان دچار تعدیل نیرو شده‌اند.

* تقاضای بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز طبق اصل ۸۵ اعلام وصول شد

در پایان جلسه امروز امیدوار رضایی عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که براین اساس، حاجی‌اصغری نماینده میانه در مجلس از طرح سوال خود از کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که درباره علت سوء‌مدیریت سازمان سنجش کشور در انجام تکالیف قانونی بود، انصراف داد.

دراین جلسه همچنین درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز طبق اصل ۸۵ قانون اساسی اعلام وصول شد.

* پایان نشست علنی امروز مجلس

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه ظهر امروز پایان نشست علنی امروز پارلمان را اعلام کرد.