چرایی نزدیکی عربستان به ایران

روزنامه «القدس‌العربی» با اشاره به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران درباره سفر دیپلمات‌های ایرانی و سعودی پس از ایام حج، نوشت که پیش از اظهارات ظریف نیز «قاسم الأعرجی» وزیر کشور عراق از درخواست عربستان برای میانجی‌گری جهت پایان دادن به اختلافات با تهران خبر داده بود و تهران نیز به این درخواست عربستان پاسخ مثبت داد.

به نوشته این روزنامه، ریاض اخیرا پس از استقبال از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق و وزیر کشور آن از «مقتدی صدر» رئیس جریان صدر عراق نیز استقبال کرد و گذشته از آن ظریف و «عادل الجبیر» همتای سعودی وی در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول با یکدیگر مصافحه کردند که به گفته رسانه‌های خبری ابتدا الجبیر به ظریف سلام کرده و به او نزدیک شد.

در حال حاضر روسیه نقش کشور ناظر بر نزدیکی دو کشور ایران و عربستان را ایفا می‌کند و بنا بر اعلام رسانه‌های روسی، وزارت خارجه روسیه از تهران و ریاض برای برگزاری نشست مشترک با نظارت مسکو دعوت بعمل آورده است.

القدس العربی در ادامه به چند علل داخلی و خارجی نزدیکی عربستان به ایران اشاره می‌کند که عبارتند از:

- اجرای طرح جانشینی محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان؛ این امر به کاهش تنش در داخل عربستان و مرزهای آن مربوط است که ایران در این دو زمینه بسیار تأثیرگذار است.

-در مرزهای عربستان با یمن، انصار‌الله که طی هفته‌های اخیر حملات علیه عربستان را تشدید کرده است، از کودتای «علی عبدالله صالح» علیه انصارالله به شدت نگران است و اگر این اتفاق بیفتد بدون اطلاع عربستان و یا موافقت ضمنی آن نخواهد بود.

- تغییرات در روابط عربستان و ایران به صحنه سوریه نیز رسیده و ما شاهد تغییرات مشهودی در موضع عربستان در قبال «هیأت عالی مذاکره‌کنندگان معارضان هستیم.

-نمی‌توان این تغییرات را از موضع خاکستری آمریکا در منطقه جدا دانست، جتجال زیادی که به دنبال سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان در ماه می گذشته برای مقابله با ایران بوجود آمد به سرعت به مقابله بزرگ با قطر تبدیل شد.

-ظهور خطوط جدید درگیری در یمن، سوریه و لیبی و روشن شدن ایفای نقش امارات در پشت پرده به گونه‌ای که مقامات این کشور با وجود داشتن روابط بزرگ تجاری با ایران اما به ظاهر به بیان اظهارات تُند علیه ایران می‌پردازند همچنین روشن شد که با وجود جنگ علیه حوثی‌ها اما دودستگی در جبهه «منصور عبدربه هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن دیده می‌شود و گذشته از آن در پشت پرده درگیری با نظام سوریه خطوط سازشی است که بقای بشار اسد را می‌پذیرد.