مشکل ما علاوه بر ترامپ نگاه دولت به برجام است

 فواد ایزدی، کارشناس مسائل هسته‌ای پیرامون سفر نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به وین و رایزنی در خصوص توافق هسته‌ای ایران با آژانس بین المللی و تحت فشار قرار دادن این نهاد در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و وظیفه دولتمردان و وزارت خارجه در این خصوص، گفت: مسیری که دولت نسبت به برجام دارد ریشه‌ای باید تغییر کند.

وی گفت: قداستی که دولت به برجام داده است برای رقابت‌های داخلی و انتخاباتی بود و در این شرایط شاهد آن بودیم که رئیس جمهور به گونه‌ای از برجام حرف می‌زد که گویی کوه نور است و وظیفه وزارت خارجه را حفاظت از آن قلمداد می‌کرد.

ایزدی با اشاره به اینکه در دنیا این اقدام طبیعی نیست که به این نوع توافقات قداست ببخشند و زمانی که اختلاف نظر بین کشورهایی که روی یک متن توافق کرده اند پیش می‌آید و یک طرف به آن توافق نامه قداست می‌بخشد طرف مقابل سوء استفاده می‌کند، چون می‌داند طرف اول در مقابل اقدامات آن عکس العمل ریشه‌ای نشان نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای سخنان خود را با سوال از مذاکره کنندگان این طور ادامه داد که آیا افرادی که این متن را توافق کردند شرایط فعلی آمریکا و نقدهای مکرر آن را پیش بینی می‌کردند یا نه؟

وی ادامه داد: اگر چنین پیش بینی نکردند باید به توصیه افرادی که این مسائل را گوشزد می‌کردند عمل می‌کردند و اگر پیش بینی می‌کردند چرا برجام آن قدر بزرگ کردند که امروز در برابر آن دست بسته باشند.

ایزدی افزود: از آنجا که این افراد توجیهی در این خصوص ندارند بیشتر به سمت مقدس کردن برجام روی می‌آورند و این حالت اگر عوض نشود کار دیگری نمی‌توان برای برجام کرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: مشکل ما در کنار ترامپ نگاه دولت به برجام است حرفی که دولت باید قاطعانه بیان کند این است که اگر برجام به نفع منافع ما باشد می‌مانیم در غیر این صورت از آن خارج خواهیم شد.

وی در خصوص علت درخواست آمریکایی‌ها برای بازدید از مراکز هسته‌ای ایران نیز گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند ما درخواست بازدید از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را می‌دهیم همان کاری که با صدام کردند و پس از آنکه کل کشور را گشتند حمله نظامی کردند.

ایزدی تصریح کرد: آمریکا به دنبال آن است که بداند با ستفاده از برجام تا چه اندازه می‌تواند ایران را به عقب هُل دهد و بعد منافع خود را پیش ببرد.