اسکای نیوز: رابطه با ایران به زیان قطر است

 قطر در اوج بحرانی که به آن گرفتار شده است اصرار دارد از محیط طبیعی خود یعنی کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس کنده شده و به آغوش ایرانی ها برود.

قطر در آشفتگی ای که به آن دچار شده تصمیم گرفته است سفیر خود را به تهران بازگرداند، قطر برای توجیه این اقدام تبلیغات گسترده ای به راه انداخته است اما بنابر سخنان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات، این اقدام ها نمی تواند سرپوشی بر آشفتگی موضع قطری ها و ناکامی آنها بگذارد.

انور قرقاش در تویتر خود نوشت: وقتی رسانه تنها ابزار باشد توجیه گری به یک هیاهوی غیرقانع کننده تبدیل می شود و این نشانگر ضعف موضع سیاسی دوحه است. وی همچنین نوشت: قطر بحران خود را با یک نوع بی تجربگی بی مانند مدیریت می کند و بازگشت سفیر قطر به تهران دوحه را در تنگنا قرار می دهد و جانبداری سیاسی این کشور را برملا می کند.

قطر در پی بحرانی که به آن دچار شده است سیاست مخفی کاری را کنار گذاشته است این در حالی است که دوحه مدت ها تلاش می کرد همکاری و نزدیکی خود به تهران را مخفی نگه دارد. دوحه به نقش تخریبی تهران در منطقه کاملاً بی توجه بود.

همکاری قطر با ایران طبیعتاً فراتر از یک همکاری تجاری بوده است، این همکاری ها در سال 2015 که دوحه با سپاه پاسداران ایران برای تقویت همکاری امنیت میان دو طرف به امضا رساند عیان تر شد.

در همان سال دو طرف به بهانه حمایت از مرزهای مشترک میان دو کشور توافق امنیتی دیگری امضا کردند. توافق امنیتی محرمانه دیگری نیز میان دو طرف به امضا رسید که بر اساس آن تهران نیروهای دریایی قطر را آموزش می داد و علاوه بر آن بر اساس این توافق قطر از سپاه پاسداران ایران آموزش های نظامی دریافت می کرد.

در سال 2006 دوحه بر خلاف موضع کشورهای عربی که از فعالیت های هسته ای ایران نگران بودند، در جلسه رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته ای ایران که از تهران می خواست در پرونده هسته ای خود شفافتر عمل کند به نفع تهران رای داد.

به عقیده ناظران دوحه از در پیش گرفتن این سیاست های چیز به درد بخوری دریافت نخواهد کرد بلکه هرگونه تصمیمی از سوی قطر برای پیوستن به ائتلاف ایران آن هم به ضرر امنیت ملی کشورهای خلیج فارس و کشورهای عرب، در وهله نخست به خود قطر زیان می رساند.