تلاش کویت برای میانجیگری میان ایران و عربستان

 «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در مصاحبۀ با شبکه الکوثر با بیان اینکه کویت از رویکرد گفتگو در حل مسائل منطقه حمایت  می کند، افزود: کویت نماینده ای را از جانب خود  و سایر کشورهای دیگر شورای همکار خلیج فارس به ایران فرستاد تا تمایل آنها را به ایجاد صفحه ای جدید در روابطه با ایران اعلام کند.

وی ادامه داد: پیامی که فرستادۀ کویت حامل آن بود احترام متقابل و نیز احترام به توافق های بین المللی است. این امر شکل دیگری از منطقه را نشان می دهد که در دهه های گذشته دیده نشده است.

عنایتی با بیان اینکه کشورهای منطقه نیازمند حل گفتگو هستند و ما از این اقدام کویت استقبال کردیم زیرا ما هم به راه حل گفتگو باور داریم، تاکید کرد: کشور کویت همیشه سیاستی متوازن را نسبت به مسائل مختلف منطقه از جمله یمن، عراق و سوریه در پیش گرفته است.

وی افزود: به عنوان مثال کویت با وجود عضویت در ائتلاف، طرح گفتگوی یمنی-یمنی را پیشنهاد داد. همچنین کویت میزبانی گروههای یمنی را برای انجام این گفتگوها به عهده گرفت.

عنایتی تصریح کرد: کویت در رابطه با گفتگوی گروه‌های یمنی از هیچ کوششی فروگذار نکرد و تلاش خود را تا رسیدن به نتیجه ای سازنده ادامه خواهد داد.

عنایتی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکۀ الکوثر درباره سر انجام تلاش های میانجی گرانه کویت میان ایران و کشورهای منطقه  گفت: در پی دریافت پیام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سوی ایران نامه ای ارسال شد که طی آن ایران خواستار تقویت روابط با این کشورها و حل اختلافات فیما بین از طریق گفتگو شده است. البته  آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز چند ماه قبل سفری به کویت داشتند که تاکیدی بر نیت ایران برای تحکیم هرچه بیشتر روابط دو جانبه است.

وی خاطرنشان کرد: طرفین به مذاکره رغبت دارند و پیامی که از طریق امیر کویت به ایران داده شده نیز  براساس اصول و پایه هایی است که به نظر ما همچنان شرایط آن وجود دارد.

عنایتی ادامه داد: هرچند تحولاتی در منطقه رخ داده با این حال معتقدیم که پایه هایی که این پیام براساس آن قرار دارد، همچنان برای همه کشورهای منطقه موجود است.ما به این پیام اهمیت می دهیم و منطقه هم نیازمند آنست.

سفیر ایران در کویت گفت: تهران این پیام را فقط به حسن نیت طرف مقابل محدود نمی کند و بیش از این هم از این پیام توقع ندارد اما برای ما اجرایی شدن آن مهم است. دو طرف اراده برای اجرای ان را دارند  و ما می خواهیم که رویکرد گفتگو حاکم باشد.

عنایتی با تاکید براینکه مسایل منطقه ای فقط مسئله ایران یا یا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست بلکه همه مسایل و پرونده های منطقه ای باید از طریق گفتگو حل شود، تصریح کرد: همانطوری که گفتیم کویت به رویکردخود که حل مشکلات از طریق گفتگوست ادامه می دهد. بحران میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اتفاق بسیار مضری برای این کشورها است.

وی افزود: قبلا این شورا با کشورهای خارج از این شورا مثل ایران یا عراق و سوریه اختلاف داشت اما این دفعه،  اختلاف در داخل این شوراست . از نظر کویت این اختلافات در داخل شورا و از جمله برای خود کویت، ویرانگر است.

سفیر ایران در کویت بااشاره به اینکه کویت از بنیانگذاران شورای همکاری خلیج فارس است و تلاش کرده از وجود این شورا حفاظت کند، گفت: میان قطر و چهار کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس اختلاف وجود دارد و هر کدام از اینها مسئله را از دیدگاه خود می بیند . قطر اقدام این کشورها را تحریم خود می داند اما این کشورها ان را فقط قطع رابطه می دانند . قطر معتقد است که تا تحریم  برداشته نشود نمی تواند وارد گفتگو شود اما طرف دیگر معتقد است که تحریم نیست و انچه انجام داده اند یک مسئله حاکمیتی است .ولی قطر می گوید اقدام انها به حاکمیت قطر اسیب می رساند . طرف مقابل همچنین فهرستی از درخواست ها دارد و از قطر می خواهد این درخواست ها را بپذیرد. رویکرد هر دو طرف متفاوت است.

عنایتی ادامه داد : رویکرد قطر برای حل این مسئله رویکردی متفاوت است . قطر می گوید درباره هر چیزی می توان  مذاکره کرد و به همین سبب کویت  تلاشهای چشمگیری در این زمینه  صورت داده و دیدارهای از سوی نمایندگان امیر کویت از جمله وزیر خارجه و نماینده امیر کویت به قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اروپا و امریکا صورت گرفت تا راه برون رفت مشترکی میان طرفین پیدا کند. این تلاش ها توانست شعله های این اتش را کاهش دهد و این موفقیت چشمگیری برای طرف کویتی و دیگر طرف هاست.

عنایتی افزود: این امر برای کویت موفقیت مهمی است و طرف های اروپایی و امریکایی‌ها از تلاش های کویت حمایت کردند. ما هم در کویت از این تلاش های امیر کویت اسقبال کردیم   زیرا مسایل منطقه‌ای  مسایل دشوار و پیچیده‌ای است و همه باید تلاش خود را برای حل آنها بکار گیریم.

سفیر ایران در کویت تاکید کرد: از نظر من طرف کویتی همچنان به تلاش های خود ادامه می دهد و ما از این تلاش ها حمایت می کنیم.