ذوالنور: در قرائت گزارش سخنرانی مطهری در مشهد تبانی شد

 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 6 شهریور) خانه ملت با استناد به ماده 24 آئین‌نامه داخلی مجلس، در تذکری نسبت به قرائت گزارش کمیسیون شوراها در جلسه علنی پارلمان درباره علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری در مشهد انتقاد کرد و گفت: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه باید شئونات مجلس را حفظ کند.

وی افزود: بنده خوشحال می‌شوم که آقای کواکبیان صحبت کنند، اما سیستم قرعه‌کشی و ثبت‌نام وجود دارد، اسم آقای کواکبیان نفر اول نبود، آقایان وکیلی و کاتب نیز همین را می‌گویند.

نماینده مردم قم در مجلس خطاب به مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، تأکید کرد: با توجه به اینکه اسم آقای کواکبیان برای بیان تذکر ثبت نشده بود، اما شما اجازه دادید صحبت کند، آن هم در مورد گزارشی که موضوع آن شما هستید؛ بنده به شما هم گفتم که صلاح نیست خارج از نوبت اجازه دهید صحبت کنند، شائبه تبانی به نفع شما پیش می‌آید و این خوب نیست.

حجت‌الاسلام ذوالنور اضافه کرد: البته به اصل گزارش هم شائبه تبانی وجود دارد؛ آقایان کریمی‌قدوسی و نقوی و بسیاری دیگر از همکاران ما برای سخنرانی به دانشگاه‌های مختلف کشور می‌روند، اما سیستم دولتی، سخنرانی آنها را بر هم می‌زند، مگر می‌شود یکی نماینده باشد و یکی نماینده‌تر؟!

وی خطاب به مطهری تصریح کرد: اگر سخنرانی شما به هم می‌خورد، چون برادر همسر رئیس مجلس هستید، باید گروه ویژه تشکیل شود، اما سایر نمایندگان که سیستم دولتی سخنرانی آنان را تعطیل می‌کند، نه صدایشان به جایی می‌رسد و نه نسبت فامیلی با رئیس مجلس دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: مردم عقل و فهم دارند، مذاکرات جلسات علنی مجلس از رادیو هم پخش می‌شود، نمایندگان مجلس هم درک و شعورشان بالاست، این سوگیری است که در اینجا بگویید که گزارش تقصیر دادستان را تأیید کرده است؛ این برداشت و قضاوت باید به مردم واگذار شود، این خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است و با سوگندی که هیئت‌رئیسه مجلس یاد کرده، سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام ذوالنور ادامه داد: ای کاش سیستم و قرعه‌کشی را تعطیل کنید تا هر کسی که صدایش بلندتر است، خارج از نوبت صحبت کند، در حالی که شما می‌توانستید فردی را تعیین کنید که آرشیو را برسی و اگر نوبت او بوده، صحبت کند.

وی مجددا خطاب به مطهری گفت: بنده برای شما و آقای کواکبیان احترام قائلم، اما مجلس باید با یک هیئت عزاداری تفاوت داشته باشد، زیرا مجلس انتظام دارد، ما به هیئت‌رئیسه‌ای رأی داده‌ایم که هرکدام وظیفه‌ای دارند و باید اعمال وظیفه کرده و کارشان را انجام دهند تا به شأنیت و انتظام مجلس آسیبی وارد نشود، البته از اینکه آقای کواکبیان صحبت کرد و شما به بنده هم وقت صحبت دادید، متشکرم.

به گزارش تسنیم، علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده قم، گفت: اینکه این طور برداشت شود که اقدام ویژه‌ای درباره بنده صورت گرفته، درست نیست، زیرا مسئله مشهد یک حالت خاصی بود که در کل کشور به این شکل اتفاق نیفتاده بود که دادستان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی را تعطیل کنید.

وی اظهار داشت: گاهی افرادی جلسه را به هم ریختند و زیاد هم اتفاق افتاده، اما برای بنده تا به حال اینگونه نبوده که دادستان قبل از شورای تأمین استان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی برگزار نشود؛ یادتان هست که در آن زمان مجلس و رئیس مجلس عکس‌العمل نشان دادند و در نهایت رئیس مجلس از کمیسیون شوراها درخواست کرد که موضوع را بررسی کند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: بنده از 2 روز پیش گفتم که این گزارش در مجلس قرائت نشود، به آقای لاریجانی و پزشکیان هم گفتم که قرائت گزارش را منتفی کنید، چون راحت نیستم یک ساعت درباره بنده صحبت شود، گفتند چون چاپ شده، باید درجلسه علنی مطرح شود و در نهایت این گزارش 5 دقیقه‌ای قرائت شد، لذا هیچ پارتی‌بازی نبوده است.

مطهری یادآور شد: آقای کواکبیان قسم می‌خورد که اسمش بوده است، جنابعالی هم گفتید اسم شما هم بوده است، لذا هر 2 صحبت کردید.

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در حین صحبت‌های مطهری به وی گفت: بیان تذکرات باید براساس ثبت‌نام‌ها باشد، آقای مطهری شما خودتان این را امضا کردید که سپس علی مطهری بدون ارائه توضیحی درباره این جمله رنجبرزاده گفت که آقای رنجبرزاده! شما از موقعیت سوءاستفاده نکنید، هر کسی نمی‌تواند بدون اجازه وارد بحث شود.