ترامپ قادر به لغو توافق هسته‌ای نخواهد بود

پایگاه «دیلی استار» طی گزارشی ضمن اشاره به تهدیدات دونالد ترامپ مبنی بر لغو توافق هسته‌ای نوشت که ترامپ قادر به لغو توافق هسته‌ای نیست و در صورت چنین اقدامی دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای آمریکا را حمایت نخواهند کرد.

دیلی استار نوشت: در طول مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافقی که آمریکا امضا کرده معرفی و وعده داد که این توافق را پاره خواهد کرد، بعد از روی کار آمدن در کاخ سفید دولت ترامپ مؤظف است هر سه ماه یک بار گزارشی درباره پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به کنگره تحویل دهد؛ ماه آوریل ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد، ماه ژوئن نیز پایبندی ایران را پس از مذاکره زیاد با مشاوران ارشد در کاخ سفید تأیید کرد اما روز بعد از این اقدام تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پس از تأیید پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای قطعا سیاستی پوچ و غیرمنطقی است.

این پایگاه خبری افزود: ماه اکتبر موعد سومین گزارش ترامپ درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است، این امر حائز اهمیت است، شاید اقدام کنگره در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه و کره شمالی موجب تحریک ترامپ شود اما این تحریم‌ها اقدامات غیر هسته‌ای ایران را هدف قرار داده‌اند و در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به هیچ‌گونه نقضی از سوی ایران اشاره نشده است.

دیلی استار می‌نویسد: توافق هسته‌ای از سوی 6 کشور جهان امضا شده و با همکاری اتحادیه اروپا و قطعنامه سازمان ملل اجرایی شده است، درخواست ترامپ از سران دیگر کشورها در نشست گروه 20 در آلمان برای لغو مراودات تجاری با ایران نیز مور مخالفت قرار گرفت.

این پایگاه خبری در بخش دیگری نوشت: ترامپ قادر نخواهد بود توافق هسته‌ای با ایران را که یک توافق چندجانبه بوده و به تأیید سازمان ملل رسیده ست را لغو و یا به صورت یکجانبه از آن خارج و یا آن را تغییر دهد و در صورت چنین اقدامی دیگر کشورها روابط تجاری خود با ایران را متوقف نخواهند کرد.