جزئیات دیدار لاریجانی و یک مقام پارلمانی ویتنام

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در دیدار با ژنرال دوباتی نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام گفت: مبارزاتی که هر دو ملت ایران و ویتنام علیه استعمارگران داشته‌اند باعث شده تا ملتی قدرتمند با ظرفیت بالا داشته باشیم و این یکی از نقاط مشترک دو ملت است.

وی افزود: الان شرایط در کشور شما عوض شده و رو به پیشرفت هستید و کشور ما آمادگی دارد تا در زمینه‌های مختلف با شما همکاری داشته باشد.

رییس قوه مقننه با اشاره به زمینه‌های موجود توسعه روابط، اظهار داشت: دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، معادن و پتروشیمی می‌توانند با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس از حضور هیئت ویتنامی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری تشکر کرد و افزود: حضور شما نشان دهنده عمق روابط دوستی میان دو کشور است و امیدوارم که در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و پارلمانی بتوانیم همکاری‌ها را گسترش دهیم.

همچنین در این دیدار ژنرال دوباتی نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام گفت: این اولین سفر من به ایران است و از اینکه با مردمی مهربان و مهمان نواز مواجه شده‌ایم، بسیار خرسندیم.

وی افزود: تاریخ روابط میان دو کشور ایران و ویتنام به سال‌های دوری بر می‌گردد و ما با این سفر می‌خواهیم یک دریچه جدیدی بر روی این ارتباطات گشوده و سطح روابط را ارتقاء بخشیم.

نایب رئیس مجلس نمایندگان ویتنام اظهار داشت: مردم دو کشور تجربیات تلخی از جنگ و مبارزه با آمریکا دارند و این نشان دهنده آن است که مردم ما خواهان استقلال کشورشان در سایه صلح و آرامش است.

وی درخصوص سابقه مجلس نمایندگان ویتنام، گفت: مجلس ما سابقه 70 ساله دارد و در این مدت تغییرات زیادی در ساختار آن به وجود آمده است و اکنون ما 494 نماینده در مجلس داریم که 27 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند و حتی رئیس مجلس و یکی از نواب ما خانم هستند.

ژنرال دوباتی در پایان از طرف رئیس مجلس نمایندگان ویتنام از علی لاریجانی برای سفر به این کشوردعوت کرده و اظهار داشت: ما خواستار گسترش روابط در سطوح بالا و در زمینه‌های مختلف بالاخص حوزه پارلمانی هستیم و امیدواریم که با قبول دعوت رئیس مجلس ویتنام و سفر به این کشور بتوانیم این امر را تحقق بخشیم.