پیش بینی یک اصلاح طلب از آینده روحانی/ گذر از روحانی، گام اول استراتژی اصلاح طلبان!

گروه سیاسی- "آنچه که عیان است که حاجت به بیان است" این ضرب المثل قدیم ایرانی مصداق بارز رابطه این روزهای اصلاح طلبان و شیخ حسن روحانی است.

به گزارش افکارنیوز، هنوز چند ماهی از پیروزی روحانی در انتخابات نگذشته است که اصلاح طلبان شمشیر را از رو برای او بسته اند و روزی نیست که درباره آینده دولت دوازدهم و انتقاد از روحانی مطلبی نگویند.

اخیرا احمد شیرزاد، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم درباره آینده دولت روحانی و رابطه با اصلاح طلبان در یادداشتی نوشته: "برخی از اصولگرایان اعتقاد دارند که روحانی در حال فاصله گرفتن از اصلاح‌طلبان است. البته این مورد واقعیتی کتمان‌ناپذیر است که در طول ماه اخیر رفتار روحانی شکل جدیدی به خود گرفته و گفتمان برخی از اصلاح‌طلبان نیز از حمایت بی‌چون ‌و چرا از روحانی فاصله پیدا کرده تا جایی که این گفتمان تا حدودی بوی نقد می‌دهد. تفکری که در سال 92 از روحانی حمایت کرد و در سال 96 نیز تصمیم به ادامه حمایت از او گرفت، چنان نیست که در کنش‌های سیاسی خود تحت تاثیر ظواهر در مسیر حمایت از روحانی قرار گرفته باشد."

وی افزود: " نوع پیوند اصلاح‌طلبان با نوع پیوند آنها با رئیس دولت اصلاحات متفاوت است و این رابطه نوعی پیوند دو گرایش سیاسی است. پیوند اصلاح‌طلبان با روحانی بیشتر پیوند متحدان سیاسی است و افرادی در جریان سیاسی اصلاح‌طلب و حتی اعتدالی برای این پیوند تلاش می‌کنند. پیوند اصلاح‌طلبان با روحانی، پیوند خویشاوندی قوی‌ای نیست!"

این در حالی است که شیرزاد در گذشته نیز گفته بود که :"هرچند اصلاح‌طلبان در مجموع همراه و حامی دولت هستند اما دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست و این جنبش سیاسی نمی‌تواند مسئولیت تمام عملکرد دولت‌ را برعهده بگیرد"

از سخنان آقای شیرزاد و بسیاری از همفکران او اینطور به نظر می رسد که استراتژی انتخابات سال 1400 توسط اصلاح طلبان کلید خورده و در اولین گام این جریان سیاسی با گذر از روحانی سعی دارند خود را از هر گونه عملکرد دولت مبرا کنند.

جالب اینجاست دولت روحانی هنوز تازه کار خود را شروع کرده اما شاید پیش بینی اصلاح طلبان از عدم کارامدی این دولت حکایت دارد و به همین دلیل هر روز از روحانی انتقاد می کنند.

از سوی دیگر چگونه یک جریان سیاسی به سرعت رنگ عوض می کند و تا همین چندی پیش آسمان و ریسمان می بافتند که اگر روحانی رئیس جمهور نشود جنگ می شود و ... چگونه حالا پشت او را خالی کرده اند؟

هر چند اصلاح طلبان سعی می کنند خود را از دولت جدا کنند اما بهتر است به جای اینکار اولا بگویند چند درصد از مدیران دولت اصلاح طلب هستند؟ دوما اینکه مردم حمایت های بی چون و چرای فعالان سیاسی اصلاح طلب از روحانی را فراموش نمی کنند و حالا نمی توانند ناگهانی رنگ عوض کرده و به منتقد سفت و سخت روحانی بدل شوند.

عملکرد مثبت و منفی روحانی در دولت دوازدهم به پای اصلاح طلبان نیز نوشته می شود و این جریان سیاسی درباره این عملکرد باید پاسخگوی مردم باشد و بهتر است به جای انقلت های سیاسی و سیاسی کاری های اینچنینی به دولت کمک کند تا بیشتر به مردم خدمت کند نه اینکه تنها به فکر منافع باندی و جناحی خود باشند.