فلاحت‌پیشه: آمانو بر پایبندی ایران به برجام معترف است

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به هشتمین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره فعالیت هسته ای ایران در راستای اجرای برجام، اظهارداشت: دبیرکل این مرجع بین المللی برای هشتمین بار به پایبندی ایران به برنامه هسته ای تاکید کرد و به سمت نظر آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی ایران نرفت.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه آمانو در گزارش آخر به گونه ای پاسخ آمریکایی ها را داد، گفت: دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود در خصوص راستی آزمایی فعالیت هسته ای ایران به دغدغه های اخیری که آمریکا در جامعه جهانی ایجاد کرده بود پاسخ داد گفت و عنوان داشت هر زمان بخواهند از مراکز نظامی ایران بازدید می کنند.

وی با بیان اینکه بازدید از مراکز نظامی ایران مستند به پروتکل الحاقی است، ادامه داد: آمانو برای بازدید از مراکز نظامی اشاره تلویحی به پروتکل الحاقی داشت، این پروتکل اجازه سر زده را به آژانس بین المللی انرژی اتمی را می دهد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه پرونده PMD ایران سال 93 بسته شده است توضیح داد: در ابتدای اجرای برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی با بازدید از مراکز نظامی پرونده فعالیت احتمالی هسته ای ایران در ابعاد نظامی را مختومه اعلام کرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه یوکیا آمانو نخواست چراغ سبزی به آمریکایی ها نشان دهد، گفت: اینکه آژانس مطرح می کند هر زمان بخواهد از مراکز نظامی و غیرنظامی ایران بازدید می کند حاکی از آن است که روابط ایران و این نهاد بین المللی عادی شده است و هیچ منعی برای ادامه مناسبات با آژانس نیست و پایبندی ایران به (NPT) استفاده صلح آمیز از صلاح هسته ای به وجود آمده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران توضیح داد: اجرای پروتکل الحاقی دارد و اجزای آن داوطلبانه نیست ایران این پروتکل را در قالب برجام پذیرفته هر چند که به تصویب مجلس نرسیده و به شکل سند قانونی در نیامده اما مجلس با تصویب برجام این پروتکل را هم تایید کرده است.