شکست طرح آمریکا برای اعمال نفوذ در گزارش آژانس درباره ایران

 خبرگزاری «ترند» آذربایجان در گزارشی تأکید کرد که سیاست دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اعمال فشار به ایران نیازمند گزارش دوپهلو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره اجرای برجام بود تا واشنگتن بتواند طرح خود برای فشار به ایران عملی کند.

این گزارش سپس ادامه داد، تلاش‌های آمریکا برای همسو کردن گزارش جدید آژانس درباره اجرای برجام با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در تاریخ 30 آگوست سال جاری میلادی با شکست روبرو شد زیرا آژانس در جدیدترین گزارش سه‌ ماهه خود از اجرای برجام، برای هفتمین بار، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را تأیید کرد.

اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش مطلوب آمریکا را درباره پایبندی ایران به برجام منتشر می کرد، دولت ترامپ می‌توانست تحریم‌های بیشتری را علیه تهران وضع کند.

«وحید احمدی» نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 3 سپتامبر به خبرگزاری ترند گفت که دولت آمریکا با در اختیار داشتن یک گزارش همسو آژانس با سیاست‌های واشنگتن، قادر می‌شد با استناد به این حقیقت که ایران برجام را نقض کرده است، تحریم‌هایی را علیه ایران معرفی کند.

بنا به گفته احمدی، وقتی که برجام بین ایران و 1+5 نهایی شد، آمریکا انتظار داشت تا این توافق را به حوزه‌های غیرهسته‌ای از جمله برنامه موشکی یا تحولات سیاسی منطقه‌ای بسط دهد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ایران تصریح کرد، اقداماتی که دولت آمریکا از زمان اجرای برجام تاکنون انجام داده است، در واقع در جهت بی‌اعتبار کردن این توافق هسته‌ای از طریق وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران بوده است.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در تاریخ 23 آگوست با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در «وین» دیدار کرد و این دیدارها را در واقع مأمویت حقیقت یابی توصیف کرده بود و اینگونه مأموریت‌ها در حقیقت بخشی از طرح ترامپ برای بازنگری برجام می باشد.

بر اساس این گزارش، در همان روز، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گوشزد کرد که ملاقات هیلی با مقامات آژانس در واقع با هدف پاشیدن بذر تردید درباره برجام صورت گرفته است.