آلمان‌: آماده‌ایم همراه فرانسه، بریتانیا و آمریکا تهران را تحت فشار بگذاریم

در جریان اولین گزارش آنتونیو گوترش از اجرای قطعنامه 2231 نمایندگان فرانسه و انگلستان و آلمان با تمام توان علیه آزمایش‌های موشکی ایران- که ذیل قطعنامه با شرایطی مجاز شمرده می‌شد- موضع گرفتند؛ حتی سفر حاج قاسم سلیمانی را نیز نقض قطعنامه دانستند؛ عباس عراقچی بعدتر اینگونه توضیح داد که اروپایی‌ها برخلاف ترامپ پشت سر برجام ایستاده‌اند اما در زمینه موشکی ما با آنها اختلاف نظر داریم. این سایت خبری می‌نویسد ; این دست اظهار نظرها تنها محدود به آلمان نمی‌شود، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز چهارشنبه هفته گذشته در کنفرانس خبری خود به نقل از ماکرون از «برجام مکمل» سخن به میان آورد و گفت: «رئیس‌‌جمهور [امانوئل ماکرون] روز ۲۹ آگوست خاطرنشان کرد که توافق وین را می‌توان با همکاری برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ و همکاری‌های ضروری درباره استفاده [ایران] از موشک ‌های بالستیک تکمیل کرد.»

اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که این سخنان آشنا است! تحت فشار گذاشتن ایران، اجرای تمامی جزئیات توافق، برجام مکمل و ورود به مسئله موشک‌های بالستیک همان رویه دونالد ترامپ است؛ ترامپ در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی و در جمع صهیونیست‌های لابی آیپک قول داده بود که: «ما برجام را طوری اجرا می‌کنیم که تاکنون اجرای هیچ توافقی را به این شکل ندیده‌اید.» و می‌پرسد؛ آیا همانطور که عراقچی گفته بود اروپایی‌ها پشت سر برجام ایستاده‌اند؟! آیا اروپا خلاف آمریکا عمل کرده است؟! اقدامات ترامپ علیه برجام باعث انزوای آمریکا شده یا اروپا نیز مجبور به پیروی از کدخدا شده است؟!

 روشن است که اظهارات و اقدامات اروپا در قالب برجام و قطعنامه 2231 هیچ‌گاه باب میل وزارت خارجه و دولت مردان نبوده است و باید آن را پایانی بر افسانه اروپای خوب آمریکای بد دانست؛

با این اوصاف مشخص نیست که دولتمردان چه اصراری است به این همه اعتماد و دل‌بستن به دشمنان قسم خورده کشور دارند؛ به‌راستی شاید هم باید منتظر جدیدترین توجیه دولتمردان از اقدام کشورهای اروپایی در همراهی با ترامپ بود!