موضع طلبکارانه جهانگیری درمورد اشتغال و ازدواج جوانان

 اسحاق جهانگیری پنج‌شنبه در همایش جوانان، توسعه و تعالی ایران گفت: جامعه جوان جامعه فعال و با نشاط است. زمانی که ما می‌گوییم که جامعه باید با نشاط باشد اما عده‌ای نمی‌گذارند، برخی فکر می‌کنند که این موضوع مطالبه دولت است و عده‌ای با آن مخالفت می‌کنند، این در حالی است که جامعه نشاط و شادابی را می‌خواهند.

وی گفت: امروز همه می‌گویند که جوانان شغل می‌خواهند؛ چرا که برخی فکر می‌کنند این موضوع به بعضی مسئولان برمی‌گردد و می‌توانند با طرح این مطالبه با آنها مقابله کنند. این در حالی است که مطالبات جوانان فقط اشتغال نیست بلکه باید زمینه فعالیت آنها در بخش‌های مختلف فراهم شود و جوانان به اطلاعات دسترسی آزاد و آسان داشته باشند. آنها همچنین می‌خواهند که دیده و نظرات و انتقادات‌شان شنیده شود.

جهانگیری ضمن تحسین نقش جوانان در انتخابات و با تأکید بر اینکه «همه چالش‌های پیش روی کشور اعم از موضوعاتی نظیر اشتغال، موانع پیش روی پیشرفت و فساد قابل حل هستند»، گفت: باید برای استفاده از سرمایه جوانان برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود. در این زمینه متأسفانه مدیریت کشور تا حدی مسن و شکاف نسلی به ویژه در مدیریت بالای کشور ایجاد شده است و ما تا حدودی با پیری مدیریت در کشور مواجه هستیم.

جهانگیری با انتقاد از برخی موانع به کارگیری جوانان در مدیریت کشور گفت: متأسفانه معمولاً جوانانی که در حوزه مسائل سیاسی فعالیت می‌کنند نسبت به سایرین بیشتر پشت درهای مدیریتی کشور قرار می‌گیرند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه «دولت به دنبال توسعه کشور است نه معطل کردن آن»، تأکید کرد: اگر تشکیل سازمان ملی جوانان به هر دلیل در مجلس تصویب نشد یا تصویب آن با تأخیر مواجه شد، آقای رئیس‌جمهور مشاور جوان انتخاب و با همان اختیارات امور مربوط به جوانان را سازماندهی می‌کنند. اگر لازم باشد در ریاست جمهوری نیز من شورای جوانان تشکیل می‌دهم تا مجموعه‌ای از جوانان امور را پیگیری کنند.

سخنان شعاری و اپوزیسیون‌گونه جهانگیری در حالی است که دولت یازدهم در زمینه تأمین اشتغال و ازدواج و مسکن جوانان، اقدام درخوری انجام نداد و فاقد طراحی و برنامه‌ریزی در این زمینه بود.

در سطح چینش کابینه وزیران ارشد دولت نیز با وجود شعار جوان‌گرایی، معدل سن اعضای کابینه از 60 بالاتر رفت و تنها افزوده شدن وزیر ارتباطات به مجموعه اعضای کابینه باعث شد تا اندکی از سالخوردگی مفرط دولت جدید کاسته شود. با این وجود گویا آقای جهانگیری همچنان فکر می‌کند که ایام تبلیغات انتخاباتی است و باید تبلیغاتی حرف بزند.