نقش ایران و قاسم سلیمانی در حمایت از عراق علیه داعش

 جشنواره بین المللی رسانه غدیر که فعالیت هایش را از روز پنجشنبه آغاز کرده بود به کار خود پایان داد.دراین جشنواره شخصیتهای برجسته هنری و رسانه ای و فرهنگی از داخل و خارج عراق در کنار شخصیتهای نظامی عراقی شرکت داشتند.در همین راستا  گفتگویی را با کریم الخاقانی دبیر کل تشکیلات لشکر رزمی امام علی(ع) و مسئول هیات حشد شعبی در نجف اشرف انجام داد.

*ممکن است در خصوص آخرین دستاوردها و پیروزهای حشد شعبی در میدانهای نبرد علیه تروریسم توضیح دهید؟

دستاوردهای حشد شعبی بعد از آنکه نزدیک بود عراق به دست یک گروهک تروریستی سقوط کند بر کسی پوشیده نیست. به برکت فتوای آیت الله سیستانی و پاسخ مثبت مردم عراق و حمایت آنها نیروهای عراقی از جمله حشد شعبی توانستند تروریستهای داعشی را شکست دهند بعد از پیروزی بزرگ نیروهای عراقی در موصل و تلعفر تنها بخش کوچکی از خاک عراق در دست این گروه تروریستی باقی مانده است.نیروهای ما خود را برای دو نبرد در آن واحد با اختلاف چند روز آماده می کنند.فردا نبرد القائم و راوه و عانه در منطقه غربی و بعد از آن نبرد الحویجه آغاز خواهد شد.بعد از پایان یافتن این عملیات تنها چند روستای بسیار کوچک تحت کنترل داعش قرار خواهد داشت.اما نبرد با پایان یافتن درگیریهای میدانی به پایان نمی رسد بلکه نبرد بزرگ در زمینه فکری و امنیتی ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود:پیروزی عراق علیه تروریسم در گرو حمایت مردم این کشور و بعد حمایت هم پیمانان ما در این نبرد است.نباید حمایت برادران ایرانی مان و در رأس آنها ژنرال قاسم سلیمانی را فراموش کنیم آنهایی که وقتی جهانیان از ما دست شسته بودند نقش ناظر در تحقق پیروزی علیه داعشی ها ایفا کردند .نقش ایران تنها به آموزش نیروها و طرح ریزی و راهنمایی نظامی منحصر نمی شود بلکه آنها با ارسال سلاح و تجهیزات جنگی نیز ما را یاری کردند.ما باید از برادران حزب الله که در کنار ما در جنگ علیه تروریسم ایستادند نیز قدردانی کنیم.

الخاقانی تاکید کرد:امروزه پیکر شیعه تبدیل به یک پیکر متحد بدون مرز شده که عقیده مشترک که همانا پیروی از مکتب امام علی (ع) است آنها را پیوند می دهد.

*آینده حشد شعبی بعد از پایان یافتن نبرد علیه داعش را چگونه می بینید؟ نظر شما راجع به برخی اظهار نظرها در عراق در خصوص پایان یافتن نقش حشد شعبی بعد از پیروزی بر داعش چیست؟

حشد شعبی به یک نهاد امنیتی نظامی مردمی تبدیل شده که یک ضرورت آن را ایجاد کرده است همانطور که دیگر نهادهای نظامی بر اساس ضرورت ایجاد شده اند.در حالیکه نزدیک بود نهاد نظامی عراق بر اثر اشغالگری آمریکا و سقوط نظام بعث از بین برود.امروزه نیاز به وجود حشد شعبی برای محافظت از امنیت کشور مبرم است.بعد از به رسمیت شناخته شدن قانونی این نیروها، حشد شعبی تبدیل به چهارمین نهاد نظامی در عراق در کنار ارتش و پلیس و نیروهای مبارزه با تروریسم شده است.ماموریت حشد شعبی تنها به عملیات نظامی منحصر نمی شود بلکه این نیروها در زمینه های فکری و عقیدتی و تحت پیگرد قرار دادن کسانی که می خواهند عراق را ویران کنند به ماموریت خود ادامه می دهند.

*ممکن است در خصوص بعد فکری که حاج هادی العامری در سخنرانی خود به آن اشاره کردند توضیح دهید؟

شیعه به صورت کلی و حشد شعبی به صورت خاص قدرت خود را از مرجعیت و اعتقاد به امام مهدی(عج) می گیرد.امروزه دشمنان تلاش دارند تا این تفکر را از طریق روش های گوناگون مورد هدف قرار دهند و مانند آنچه که برای مبارزه با اسلام در طی قرنها از طریق حکومتهای اموی و عباسی و تفکرات سلفی و القاعده و داعش ایجاد کردند.بنابراین پیروان مکتب تشیع به صورت عام و نه تنها شیعیان در عراق باید نسبت به تلاشها علیه مرجعیت و جدا کردن حلقه ای که ما را به امام مهدی(عج) وصل می کند هوشیار باشند.

*نظر شما راجع به نقش ایران در حمایت از مقاومت و جنبش های مردمی در منطقه چیست؟

بدون در نظر گرفتن منافع سیاسی و حزبی ایران نقش بسیار مهمی در منطقه از طریق حمایت از شیعیان و مستضعفین در جهان به صورت کلی ایفا می کند.موضع ایران حمایت از شیعیان و جنبش های مقاومت است و این موضع به صورت خاص در حمایت نظامی و مادی و همچنین از طریق نیروهایش در میدان نبرد از حشد شعبی و ملت عراق تبلور پیدا می کند.