ایرانی‌ها کودتای 28 مرداد را فراموش نمی‌کنند

وب‌سایت «پولیتیکو» در گزارشی تحلیلی سخنان مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و مخاطب قراردادن مردم این کشور به منظور تلاش برای القای جدایی بین حکومت و مردم ایران را کاری بیهوده خواند چرا که تجربه تاریخی مردم ایران موجب می‌شود که به آمریکا و رؤسای جمهور آن اعتماد نداشته باشند.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در بخشی از سخنان خود بار دیگر ادعاهای بی‌اساس و تکراری مقامات آمریکا را علیه ایران بازگو کرد و به زعم خود تلاش کرد تا در سیاست‎های منطقه‌ای و راهبردی ایران شکاف بین مردم ایران ایجاد کند.

روشن است که مقامات آمریکایی در تهیه سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در چینش کلمات مربوط به ایران تلاش زیادی کرده‌اند تا به تصور خود نگرش به ایران را در سیاست‎های خارجی متفاوت نشان دهند.

 

نشریه «پولیتیکو» در ادامه گزارش خود اشاره می‌کند که یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه یعنی یک روز پیش از سخنرانی ترامپ در مجمع عموم سازمان ملل در گفتگویی تلفنی با خبرنگاران درباره محتوای سخنرانی رئیس‌جمهور گفته بود سخنرانی ترامپ درباره ایران به گونه‌ای تنظیم شده تا مردم ایران را جدا از هم نشان دهیم.

 

این نشریه آمریکایی درباره تلاش دولت کنونی آمریکا برای جدایی میان مردم ایران می‌نویسد: رؤسای جمهور پیشین آمریکا نیز همیشه به صورت مستقیم مردم ایران به ویژه جوانان و قشر تحصیل‌کرده این کشور را مخاطب قرار می‌دادند. مثلا جرج دبیلو بوش در سال 2006 در سخنرانی خود در سازمان ملل به مردم ایران اطمینان داد که او به دنبال راه‌حل صلح‌آمیزی برای مناقشه برنامه هسته‌ای ایران است.

 

«پولیتیکو» با بیان اینکه مردم ایران همچنان با آگاهی از پشتیبانی آمریکا از کودتای سال 1332 در این کشور به شدت از هرگونه دخالت واشنگتن در امور داخلی ایران متنفر هستند می‌نویسد تلاش‎های دولت‎ها و رؤسای جمهور آمریکا برای مخاطب قرار دادن مردم ایران و القای حس جدایی هیچ دست‌آوردی نخواهد داشت.