جدیدترین اتهام سعودی ها علیه ایران

وزیر خارجه عربستان مدعی شد که ایران در امور عراق و پاکستان و افغانستان دخالت می‌کند و سلاح و مواد منفجره به دست گروه‌های تروریستی در بحرین، کویت و یمن می‌رساند.

الجبیر همچنین مدعی شد که ایران نقش موذیانه‌ای در لبنان و نقش ویرانگری در سوریه ایفا می‌کند.

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود که تهران به سفارتخانه‌ها حمله و دیپلمات‌ها را ترور می‌کند و این شیوه کشوری که می‌خواهد بخشی از جامعه بین‌المللی باشد نیست.

الجبیر در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، گفت: ”من معتقد نیستم که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، زیرا بخشی از روح این توافق، باید پایبندی تهران به حسن همجواری، در پیش گرفتن اعتدال و سیاست‌های صلح‌آمیز است و این در حالی است که ایران این کارها را انجام نمی‌دهد“.

وزیر خارجه عربستان در بخشی از گفتگوی خود بلومبرگ به منازعه قطر پرداخت و گفت: ”دوحه باید به توقف حمایت از تروریسم و تندروی، تامین مالی گروه‌های تروریستی و دخالت در امور دیگر کشورها پایبند باشد“.

الجبیر گفت: مشکل قطر بسیار ساده است. سیاست قطر طی 22 سال گذشته، مبتنی بر حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی بود و ما معتقدیم که باید از این اقدامات قطر چشم پوشی نکنیم.

وی افزود: قطر باید دست از حمایت از تروریسم و تندروی بردارد و به اشخاص مرتبط با گروه‌های تروریستی پناه ندهد. قطر باید به ترویج اظهارات تنفر آمیز از طریق رسانه‌های خود و دخالت در امور دیگر کشورها پایان دهد.