رحمانی‌فضلی: سیاست دولت تشکیل استان جدید نیست

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز سه‌شنبه(11 مهر96) درباره سوال حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان مبنی بر این که چرا استان سیستان و بلوچستان به دو یا سه استان تقسیم نمی‌شود، گفت: حدود 15 استان در شرایط فعلی متقاضی تقسیم استان خود هستند که ما در وزارت کشور باید بر اساس قوانین و در جهت حاکمیت موثر دولت در ابعاد سرزمینی، کمک به امنیت پایدار و وحدت و انسجام اسلامی چنین تقسیماتی را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه خیلی از تقسیماتی که تاکنون در استان‌های کشور به وقوع پیوسته در عمل نتوانسته اهداف مذکور را تقویت کند و سیاست دولت فعلا تقسیم استان و تشکیل استان جدید نیست.

وزیر کشور با تأکید بر این که استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان که از لحاظ اقتصادی در عقب ماندگی هستند، نیازمند رسیدگی‌های بیشتر هستند، تصریح کرد: متأسفانه ما در کشور با عدم تعادل و توازن در توزیع منابع روبرو هستیم و اکثر مناطق مرزی ما دچار عقب افتادگی اقتصادی هستند و وضعیت شاخص‌های توسعه یافتگی آنان خوب نیست اما نباید مبنای تقسیم استان را فقط این مسئله یعنی عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی آن بدانیم.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر این که علت عقب افتادگی این استان‌ها تقسیمات کشوری نیست، اظهار کرد: متأسفانه نظام برنامه ریزی ما نامناسب است که بیش از 70 سال با کمترین تغییر در حال اجرا شدن است و تا زمانی که ما به ظرفیت استان‌ها توجه نکنیم حتی اگر تصمیمات کشوری هم انجام شود، مشکل آنان حل نمی‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل عقب افتادگی این استان‌ها به نظام بودجه ریزی ما برمی‌گردد چرا که مناطق عقب افتاده را در بودجه‌ها با شرایط ویژه نمی‌بینیم در حالی که باید تخصیص اعتبارات و منابع سرمایه گذاری در قالب بودجه برای این مناطق دیده شود و ما دلیل اصلی عدم توسعه یافتگی این استان‌ها را باید در نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی ببینیم و با تقسیمات استانی به جایی نمی‌رسیم.

وزیر کشور با بیان این که تقسیمات استانی بار مالی زیادی دارد، گفت: از سوی دیگر در بخش شرق کشور ما مسائل امنیتی را هم داریم و تقسیمات استانی به نفع مردم آن مناطق نیست و وحدت و انسجام فعلی باید حفظ شود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به این که نگاه نظام به منطقه شرق کشور به دلایل امنیتی، مرزی و عقب‌افتادگی این است که باید به آنان توجه بیشتر شود، خاطرنشان کرد: البته ما راه حل این مشکل را ایجاد تغییرات اساسی در نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی می‌دانیم و تقسیمات استانی اصلا مورد توجه نیست و پاسخ شورای عالی امنیت ملی هم قطعا همین خواهد بود.