سایه ابهام و بی‌اعتمادی بر نشست تجاری ایران-اتحادیه اروپا

 پایگاه خبری المانتیور در گزارشی با اشاره به نشست تجاری میان کشورهای اروپایی و ایران که در زوریخ سوئیس در حال برگزاری است نوشت؛ ابهام درباره آنچه که قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای انجام دهد بر این نشست تجاری سایه انداخته است و بر موانع موجود برای سرمایه گذاری و تحارت با ایران افزوده است.

براساس این گزارش، دیپلماتهای اروپایی با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تهداتش را بارها تایید کرده است مواضع متحد و سرسختانه‌ای علیه اعمال دوباره تحریمهای هسته‌ای علیه ایران اتخاذ کرده اند. اما مقامات اروپایی درباره اینکه بتوانند ایران را از تحریمهای یکجانبه واشنگتن علیه تهران محافظت کنند اندکی تردید دارند.

فیلیپ دلوئر مشاور رئیس کارخانه آلستوم فرانسه در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت تحریمهای آمریکا می‌گوید که ما باید قادر باشیم به همکاری خود ادامه دهیم.

با این حال دلوئر می‌گوید که هر اقدام واشنگتن در دراز مدت تاثیر منفی برای سرمایه گذاری و تجارت با ایران خواهد گذاشت.

وی افزود: حداقلش این است که اوضاع بیشتر از این بهبود نخواهد یافت.

مسعود خوانسازی رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: به دلیل تحریمهای یکجانبه آمریکا که با برجام رفع نشده است، شرکتهای اروپایی بیشترین نفع را از توافق هسته‌ای می‌برند و تجارت اروپاییها با ایران در نیمه سال 2017 در مقایسه با سال گذشته حدود 2 برابر شده است.

وی در سخنرانی خود در نشست زوریخ گفت: 4 سال آینده زمان مناسب برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا است.

براساس این گزارش، در ماههای اخیر غول نفتی توتال فرانسه یک قرارداد 5 میلیارد دلاری در زمینه توسعه نفت و گاز با ایران امضا کرده است. شرکتهای ایتالیایی، سوئدی و آلمانی نیز از زمان امضای برجام به بازار ایران بازگشته‌اند. اما با این وجود مقامات ایرانی از اینکه قرارداهای بزرگتری بسته نشده است ناامید شده‌اند. 

براساس این گزارش، تا کنون هیچ یک از بانکهای بزرگ اروپایی به بازار ایران نیامده‌اند و تنها بعضی از نهادهای مالی کوچک و متوسط از کشورهای دانمارک، اتریش، ایتالیا، چین و ژاپن در زمینه صادرات اعتبارات محدودی را برای ایرانیها ایجاد کرده‌اند.

آسیه همتی یک فعال تجاری می‌گوید که ایران باید دیوارهای اطرافش را فرو بریزد و خود را در معرض شرکتهای بین المللی قرار دهد، من مطمئن هستم که ایران بسیار رشد خواهد کرد. وی در ادامه گفت: البته این بستگی به این دارد که آمریکا به عنوان یک طرف توافق هسته‌ای چالش جدید ایجاد نکند.

نشست تجاری ایران و اتحادیه اروپا با حضور 400 نفر از مقامات و فعالان تجاری و بازرگانی شرکتهای اروپایی و ایرانی در زوریخ سوئیس درحال برگزاری است.