۳ نکته از سفر مهم رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران

ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه در آخرین ساعات روز یکشنبه 9 مهر ماه با استقبال سردار قدیر نظامی معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح، در صدر یک هیئت عالی رتبه نظامی وارد تهران شد.

این سفر در پاسخ به سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و یک هیئت عالی رتبه نظامی از کشورمان به کشور ترکیه صورت گرفته است.

ارتشبد آکار، در سفر 3 روزه خود به تهران با تعدادی از مقامات عالی رتبه سیاسی - نظامی کشورمان دیدار کرده است که در این دیدارها، چند موضوع مهم مورد مذاکره و گفت‌وگو قرار گرفته است.

در مجموع می‌توان موضوعاتی که رئیس ستاد ارتش ترکیه و مقامات ایرانی مورد مذاکره قرار داده‌اند را به 3 موضوع اصلی تقسیم کرد:

1- اقلیم کردستان و سیاست تجزیه‌طلبانه در عراق

2- تحولات سوریه

3- همکاری‌های دوجانبه دفاعی - نظامی

ژنرال آکار در این سفر، برنامه‌های مختلفی از جمله استقبال رسمی در ستادکل توسط سرلشکر باقری و مذاکره دوجانبه با وی، دیدار و مذاکره با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکره دوجانبه با امیر حاتمی وزیر دفاع داشت.

سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه امروز به آغاز سفر بسیار مهمتر رئیس جمهوری ترکیه به تهران منتهی شده است. از این حیث، توافقات رئیس ستاد ارتش ترکیه با مقامات ایرانی، می‌تواند در سطحی عالی‌تر نیز پیگیری شود.

در ذیل نگاهی داریم به 3 نکته مهم که ارتشبد حلوصی آکار در جریان مذاکراتش در تهران بیان کرده است:

ترکیه و مقابله با طرح‌های تجزیه‌طلبانه

** ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه در دیدار با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی: از دولت مرکزی عراق و لزوم حفظ یکپارچگی این کشور حمایت قاطع می‌کنیم.

ایران، عراق و ترکیه با همکاری مشترک از اجرای طرح‌های تجزیه طلبانه در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

توافق با ایران برای مقابله مشترک با تروریسم

** ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه در نشست خبری مشترک با سرلشکر محمد باقری:علاوه بر همکاری سیاسی و اقتصادی سعی می‌کنیم؛ روابط و همکاری نظامی دو کشور را نیز گسترش دهیم؛ مخصوصا در آینده و در راستای مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزی به توافق رسیدیم.

تحریم نظامی - سیاسی اقلیم کردستان

** ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه در دیدار با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: ما از تمامیت ارضی، یکپارچگی و انسجام سوریه و عراق حمایت می‌کنیم و هیچ‌گونه تغییرات در مرزها را به‌رسمیت نمی‌شناسیم.

ما در رابطه با این منطقه به توافقات خوبی در حوزه سیاسی و نظامی دست یافته‌ایم که در صورت استمرار شرایط موجود، اقلیم کردستان با تحریم‌های شدید اقتصادی، سیاسی و نظامی ما روبه‌رو خواهد شد.