ترامپ برجام را مغایر با امنیت ملی آمریکا اعلام می‌کند

منابع آگاه روز پنجشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفته آینده ضمن عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، ای توافق را مغایر با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام کرده و سرنوشت آن را به دست کنگره خواهد سپرد.

روزنامه واشنگتن‌پست این خبر را روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاهی که در جریان راهبرد کاخ سفید در قبال ایران قرار گرفته‌اند اعلام کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از صدور اولین تأییدیه درباره پایبندی ایران به «برجام» در ماه آوریل اعلام کرد به چند نهاد دولتی دستور انجام بررسی‌هایی بین‌سازمانی جهت تعیین سیاست کلی این کشور در خصوص ایران را داده است.

مقام‌های دولت ترامپ در آن زمان گفتند راهبرد آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از نتایج این بررسی‌ها تعیین خواهد شد. 

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند تیمی که مأموریت انجام این بررسی‌ها به سرپرستی «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته بعد از  چند ماه تلاش راهبردی در خصوص ایران تدوین کرده که مورد موافقت تمامی اعضای تیم امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.  

در بخش برجام، این طرح پیشنهادی خواستار آن است که ترامپ در گزارش جدید به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، اما با انجام رایزنی‌هایی با کنگره از بازگشت تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام علیه ایران جلوگیری کند. 

واشنگتن‌پست نوشته تصمیم جدید دولت ترامپ به منزله اولین گامی خواهد بود که می‌تواند در نهایت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منجر شود. 

ترامپ قرار است در یک سخنرانی که روز 12 اکتبر (پنجشنبه هفته آینده) انجام می‌دهد، راهبرد کلی‌تر آمریکا برای مقابله با ایران را اعلام کند. 

منابع مورد استناد واشنگتن‌پست همگی گفته‌اند که این طرح هنوز نهایی نشده و ممکن است در آن تغییراتی ایجاد شود. کاخ سفید، سخنرانی ترامپ یا محتوای آن را تأیید نکرد.

دولت ترامپ به موجب قوانین داخلی آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. موعد گزارش جدیدی که دولت ترامپ بایستی ارائه بدهد، ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) است.

گزارش‌های متعددی حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا در این گزارش از صدور تأییدیه برجام برای ایران خودداری خواهد کرد. 

«مایکل آنتون»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «دولت، امیدوار است که در زمان مناسب جزئیات راهبرد خود درباره ایران را در اختیار قرار دهد.»

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چندی پیش در یک سخنرانی گفت که عدم تأیید ترامپ به معنی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیست و این کنگره است که نظر نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد. 

طبق قوانین داخلی آمریکا، در صورتی که دولت این کشور از صدور چنین تأییدیه‌ای خودداری کند، کنگره ۶۰ روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌هایی علیه ایران که به موجب برجام رفع شده‌اند فرصت خواهد داشت. رأی کنگره به بازگشت تحریم‌ها به معنی خروج عملی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود.

منابع آمریکایی گفته‌اند انتظار می‌رود بعد از اقدام ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، مقام‌های دولت وی قانونگذاران جمهوری‌خواه را برای بازنگرداندن تحریم‌ها علیه تهران تحت فشار قرار دهند. 

منابعی در کنگره گفته‌اند دولت ترامپ با قانونگذاران آمریکا درباره تصویب طرحی برای «تقویت» توافق هسته‌ای رایزنی کرده است. واشنگتن‌پست نوشته این همان رویکرد «ترمیم» یا «لغو» برجام است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از آن حمایت کرده است.